Czytasz dzięki

Toyota dostanie 12 mln zł grantu

opublikowano: 15-09-2020, 22:00

Firma otrzyma rządowe wsparcie na inwestycje na Dolnym Śląsku, w ramach których obiecała 50 etatów i 504 mln zł nakładów.

Kolejny grant dla koncernu motoryzacyjnego. Na uruchomienie drugiej linii produkcyjnej benzynowego silnika TNGA 1,5 l oraz drugiej linii elektrycznej przekładni hybrydowej w Wałbrzychu Toyota otrzyma prawie 12,1 mln zł grantu w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. W tym roku firma dostanie ponad 4,9 mln zł, w przyszłym 6,5 mln zł, a w 2023 r. — 617 tys. zł — wynika z zawartej z Ministerstwem Rozwoju pod koniec sierpnia umowy. Firma zadeklarowała utworzenie co najmniej 50 etatóww zakładzie, w którym zatrudnia 2240 osób i utrzymanie ich przez pięć lat, oraz co najmniej 504,7 mln zł inwestycji.

Elementy tzw. architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) są produkowane w Polsce już od 2018 r. (patrz ramka). W czerwcu tego roku w Jelczu-Laskowicach ruszyła produkcja silników benzynowych najnowszej generacji o pojemności 1,5 l, które mogą być montowane w napędach hybrydowych lub jako samodzielne jednostki. Już rok wcześniej zaczęto tam produkować analogiczne silniki o pojemności 2 l. W Wałbrzychu dwie linie elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT współpracujących z silnikiem TNGA 1,5 l mają ruszyć w przyszłym roku, a rok później — druga linia produkcyjna tego silnika. Koncern szacuje, że razem z obecnie realizowanymi projektami całkowity poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland urośnie w 2022 r. do 5,5 mld zł, a całkowite zatrudnienie — do około 3 tys. osób.

To pierwsza umowa między MR a inwestorem, w której znalazł się paragraf „Siła wyższa”. Zaliczają się do niej: klęski żywiołowe, eksplozje, wypadek, pożar, epidemia, osunięcie się ziemi, uderzenie pioruna, trzęsienie ziemi, sztorm, powódź lub podobny kataklizm, działanie wroga publicznego, wojna, blokada, powstanie, zamieszki, niepokoje społeczne, sabotaż, strajki, lokout lub inne utrudnienia w pracy, przepisy wprowadzające embargo, stan wojenny lub wyjątkowy, przerwy w dostawie mediów, a także następstwa prawne lub faktyczne epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

O zaistnieniu siły wyższej, która uniemożliwia realizację projektu, inwestor powinien poinformować resort rozwoju jak najszybciej. To kolejny grant rządowy dla Toyoty. Koncern jest beneficjentem programu wsparcia inwestycji o kluczowym znaczeniu dla gospodarki od jego powstania na początku XXI w. W ostatnich latach otrzymał niemal 9,6 mln zł na inwestycję w silniki benzynowe TNGA 1,5 l (2019 r.) oraz prawie 8,9 mln zł na produkcję silników benzynowych w Jelczu-Laskowicach i 3 mln zł na inwestycję w produkcję skrzyń biegów do napędów hybrydowych w Wałbrzychu (2017 r.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane