Czytasz dzięki

Toyota na czele, Mercedes w czołówce

opublikowano: 04-10-2020, 22:00

W tym roku polski rynek należy do Toyoty. Zdetronizowana w styczniu Skoda nie może dogonić Japończyków. Mercedes skorzystał na kłopotach rywali i wszedł do pierwszej piątki.

W dziewiątym miesiącu 2020 r. krajowe urzędy komunikacji zarejestrowały 43,2 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t). To o 9,3 proc. więcej niż w sierpniu i o niespełna 9,5 proc. więcej niż przed rokiem. Tegoroczny wrzesień był lepszy dla niemal wszystkich producentów z pierwszej dziesiątki. Zmiany były dwucyfrowe. Największy wzrost r/r zanotowała Skoda — o 23,9 proc. Spadek liczby rejestracji odnotowały dwie marki: Kia (-17,9 proc.) i Dacia (-12,6 proc.). Stosunkowo dobre wrześniowe wyniki nie zmieniają jednak dosyć ponurego obrazu polskiego rynku nowych aut.

— Wysokie wskaźniki wzrostu rejestracji we wrześniu nie są zaskoczeniem. Choć każdy wzrost cieszy, należy pamiętać, że po części to efekt niskiej bazy. Dokładnie przed rokiem zaczęły obowiązywać zaktualizowane przepisy związane z normą WLTP, w związku z czym w 2019 r. wrzesień był wyjatkowo słaby — tłumaczy Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W ciągu trzech kwartałów 2020 r. na drogi wyjechało tylko niespełna 355,5 tys. nowych aut, czyli aż o 27,4 proc. mniej niż przed rokiem. To nie tylko pokłosie pierwszych miesięcy pandemii, kiedy spadek liczby rejestracji sięgał 40 proc., ale też osłabienia popytu trwającego od stycznia. Na podstawie danych z września Samar prognozuje, że do końca roku rynek jeszcze nieco nadrobi. Mimo to zakładamy, że tegoroczna liczba rejestracji będzie o około jedną piątą niższa od zeszłorocznej. Na drogi wyjedzie o około 100 tys. mniej nowych aut — mówi Wojciech Drzewiecki.

Wszystko wskazuje też na to, że 2020 r. przyniesie poważne przetasowania w rankingu producentów. Pierwsze miejsce po dziewięciu miesiącach, z liczbą rejestracji przekraczającą 44 tys., zajmuje Toyota, drugie (40,5 tys. rejestracji) przypada wieloletniemu liderowi naszego rynku — Skodzie. Trzeci w zestawieniu Volkswagen raczej nie weźmie udziału w rywalizacji o złoto. W ciągu trzech kwartałów nabywców znalazło „tylko” 28,5 tys. samochodów tej marki. Zaskoczeniem jest piąte miejsce Mercedesa. Rok temu, z niespełna 19,1 tys. rejestracji, marka ta zajmowała dziewiątą pozycję. Tymczasem w tym roku podobny wynik zapewnił jej awans do pierwszej piątki.

Mercedes wyprzedził m.in. Forda, Kię i bardzo popularną w zeszłym roku Dacię. Najchętniej rejestrowanym modelem po trzech kwartałach 2020 r. pozostaje skoda octavia. Czeskie auto wyprzedziło w zestawieniu dwie toyoty: corollę i yarisa. Za ponad 71 proc. rejestracji nowych aut w ciągu trzech kwartałów 2020 r. odpowiadały firmy. Przedsiębiorcy najchętniej wybierali skody octavia i toyoty corolla. 29 proc. rynku należy do osób prywatnych. Konsumenci najchętniej kupowali toyoty yaris i dacie duster.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane