Toyota zdobyła styczniowe złoto

opublikowano: 05-02-2020, 22:00

Japońska marka dostała wiatru pod narty. Zdeklasowała zeszłorocznego lidera, odlatując mu na… tysiąc aut.

W styczniu spadła liczba rejestracji nowych aut osobowych — było ich niespełna 39,5 tys., a to o blisko 6,5 tys. (14 proc.) mniej niż przed rokiem. Spadek zainteresowania odnotowali niemal wszyscy producenci z pierwszej dziesiątki, największy (43,2 proc.) Dacia. Rynkowym liderem po pierwszym miesiącu tego roku jest Toyota. Urzędy komunikacji wydały tablice rejestracyjne dla 6,7 tys. osobowych aut tej marki (o 35,5 proc. więcej r/r). Zeszłoroczny lider — Škoda — zanotował w styczniu blisko 11-procentowy spadek sprzedaży i z wynikiem 5631 rejestracji zajął drugie miejsce.

Na trzecim stopniu podium jest Volkswagen (3955 rejestracji). Niemiecka marka również zanotowała spadek liczby rejestrowanych aut — o blisko 26 proc. Jednym z powodów pogorszenia koniunktury jest z pewnością unijny program CAFE (clear air for Europe). Zakłada on stopniowe obniżanie emisji szkodliwych substancji przez auta. Od 2020 r. weszły w życie kolejne ograniczenia. Limit średniej emisji dwutlenku węgla przez samochody danego producenta to 95 g/km. Przekroczenie dopuszczalnej granicy skutkuje karami. Za każdy gram ponad cel producent zapłaci 95 EUR (z limitów wyłączone zostanie tylko 5 proc. wolumenu sprzedaży modeli o największej emisji).

Żeby nie zapłacić kar, trzeba zatem równoważyć sprzedaż aut z wyższą emisją sprzedażą modeli bardziej eko. Jeśli ich dostępność jest ograniczona, ogranicza się też sprzedaż emitujących więcej. Powodem może być też zmiana pokoleniowa — część producentów (m.in VW i Škoda) wprowadza właśnie do sprzedaży nowe generacje swoich najpopularniejszych modeli (np. octavia i golf ). Korzysta na tym Toyota. Japończycy zdominowali nie tylko styczniowy ranking najpopularniejszych marek, ale też modeli — dwa pierwsze miejsca należą do corolli i yarisa.

Z 39,5 tys. zarejestrowanych w styczniu nowych aut osobowych 64 proc. trafiło do firm, a 36 proc. do klientów indywidualnych. Przedsiębiorstwa najczęściej rejestrowały corolle (1,4 tys.), octavie (1,25 tys.) i yarisy (775), a Kowalski najchętniej kupował yarisy (1,24 tys.), corolle (655) i fiaty tipo (511).

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy