TP SA wciąż negocjuje kontrakt na system CRM

Mariusz Zielke
opublikowano: 2002-03-05 00:00

Konsorcjum Sofrecomu, Prokomu i PWC wciąż nie podpisało umowy z TP SA na realizację systemu CRM za ponad 100 mln zł. TP SA powtarza, że chce wynegocjować jak najlepszy kontrakt. Na rynku pojawiły się informacje, że problemy dotyczą francuskiej firmy.

Już cztery miesiące trwają negocjacje warunków umowy na wdrożenie systemu CRM (wspomaganie zarządzania relacjami z klientem) w TP SA. W październiku 2001 r. konsorcjum francuskiego Sofrecom (spółka zależna France Telecom, inwestora strategicznego TP SA), Prokomu i PWC podpisało z telekomem list intencyjny na wdrożenie oprogramowania Vantive Enterprice firmy People Soft, który po miesiącu miał zamienić się w umowę. Kontraktu wciąż jednak nie podpisano.

Umowa na CRM ma zostać zawarta z Sofrecomem, który potem podpisze umowy z PWC i Prokomem. Na rynku pojawiła się informacja, że w konsorcjum zarysował się konflikt i Sofrecom może ostatecznie nie zostać głównym wykonawcą, a nawet wypaść z kontraktu. W takim wypadku umowa zostałaby prawdopodobnie podpisana tylko z PWC i Prokomem. TP SA oficjalnie nie komentuje tej informacji. Jeden z pracowników spółki związany z negocjacjami zaprzecza jej.

— Negocjacje z Sofrecomem wciąż trwają, nic się nie zmieniło — mówi.

— Chcemy wynegocjować jak najlepszy kontrakt. System CRM jest dla TP SA bardzo ważny i dlatego ustalenia w umowie muszą być bardzo precyzyjne — mówi Witold Rataj, rzecznik TP SA.

Innym problemem w negocjacjach mogą być wymagane przez TP SA terminy realizacji systemu. Według naszych informatorów, od początku oczekiwania telekomu były nierealne. Według wcześniejszych założeń, pilot projektu miał ruszyć w Poznaniu w kwietniu, natomiast cały system CRM powinien zostać ukończony do końca 2002 r.

— Na realizację CRM dla TP SA w pełnej funkcjonalności potrzeba co najmniej 15-18 miesięcy. Co prawda wymagania telekomu co do systemu zostały ograniczone, jednak terminy są bardzo napięte — mówi jeden z naszych informatorów.

Początkowo system będzie działał jak rejestr informacyjny wspomagający pracę call center. Na dodatkowe funkcje dział obsługi klienta TP SA będzie musiał poczekać dużo dłużej.

Kolejną przyczyną opóźnień w podpisaniu umowy może też być jej wartość. Analitycy szacowali kontrakt CRM na mniej więcej 100 mln zł. Według naszych informacji, kwota jest wciąż negocjowana — początkowo mogła wynieść 150 mln zł (a nawet 180 mln zł). Ostatnio wymienia się najczęściej sumę 130 mln zł.

CRM jest jednym z trzech systemów ważnych dla sprawnego obsługiwania klientów przez TP SA. Dwa pozostałe — system billingu (naliczania rachunków) oraz paszportyzacji (umożliwia najbardziej efektywne podłączenie abonentów oraz usuwanie awarii) — także są usprawniane. W końcu 2001 r. TP SA podjęła decyzję o ujednoliceniu systemu billingowego, w trakcie rozstrzygnięcia jest też wybór dostawcy systemu billingowego dla klientów biznesowych. Ujednolicony ma też zostać system paszportyzacji i ewidencji sieci. Nie podjęto jednak jeszcze decyzji, czy będzie to jeden duży kontrakt, czy też wymiana systemów będzie następować stopniowo w poszczególnych ośrodkach. Wykonawcą tego ostatniego projektu będzie prawdopodobnie Computerland.