Transfer polskiej technologii

Mirosław Konkel
opublikowano: 11-12-2008, 00:00

Zagraniczne kopalnie coraz chętniej kupują sprzęt w Dolnośląskiej Fabryce Maszyn Zanam-Legmet. Wcale nie dlatego, że pomyliły kraj.

Klientami Zanamu-Legmetu, jednego z najważniejszych producentów maszyn górniczych w Europie, są rodzime kopalnie rudy. Ale nie tylko. Firma z Legnicy i Polkowic eksportuje sprzęt do Rosji, Kazachstanu i Uzbekistanu, a ostatnio wzmacnia pozycję także na rynkach Ameryki Łacińskiej i Afryki Południowej.

— Polskie technologie są na tyle dobre, trwałe i żywotne, że znajdują uznanie w wielu zakątkach świata. Nasi inżynierowie nie muszą mieć kompleksów wobec swych zachodnich kolegów — podkreśla Andrzej Rewak, prezes DFM Zanam-Legmet.

Szacunek za granicą

Firma nie szczędzi pieniędzy na badnia i rozwój. Chętnie prezentuje swoje osiągnięcia na międzynarodowych przeglądach myśli technicznej. Efekt to kolejne kontrakty i coraz lepsze wyniki finansowe. No i nagrody. Najnowsza — to uznanie ładowarki kopalnianej Zanamu-Legmetu za najbardziej innowacyjny produkt na Światowej Wystawie Sprzętu i Maszyn dla Górnictwa Mining Expo 2008, w której udział wzięło 300 wystawców. Inną prestiżową nagrodą jest Dolnośląski Certyfikat Gospodarczy, przyznany firmie przez władze wojewódzkie za wiarygodność i współtworzenie lokalnego rynku pracy.

Obecnie Zanam-Legmet zatrudnia około 800 osób, głównie robotników fabrycznych, serwisantów i konstruktorów. I ma opinię dobrego pracodawcy.

— Zamiast zwalniać pracownika, wolę przesunąć go na inne stanowisko, lepiej dostosowane do jego kwalifikacji i potrzeb przedsiębiorstwa. Moje motto brzmi: Nie marnować zasobów! — wyjaśnia Andrzej Rewak.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Efekt synergii

Prężność przedsiębiorstwa menedżer tłumaczy efektem synergii, osiągniętym dzięki fuzji. Pięć lat temu Legnickie Zakłady Metali Nieżelaznych Legmet i Centralne Warsztaty Remontowe w Polkowicach Zanam stały się jedną firmą. Jak podkreśla prezes, połączenie przedsiębiorstw nie było łatwe, bo trzeba było pogodzić różne kultury organizacyjne i style zarządzania. Ale opłaciło się.

— Dziś już wiadomo, że była to trafna decyzja. Obecnie Zanam-Legmet to nowoczesne, prężnie działające i rozwijające się przedsiębiorstwo — ocenia Andrzej Rewak. l

Region szybkiego rozwoju

Atrakcyjne położenie geograficzne, nie najgorsza sieć dróg, własne lotnisko. To na dobry początek. Do tego włodarze, którzy od lat konsekwentnie dbają o klimat przyjazny inwestorom. Dolny Śląsk jest jednym z najszybciej rozwijających się regionów. To ulubieniec inwestorów, także zagranicznych. Rozwija się tu sektor bankowo-ubezpieczeniowy, motoryzacyjny, elektroniczny, maszynowy i chemiczny. Powstają centra logistyczne i sieci handlowe, hotele i restauracje. Tę część Polski upodobali sobie tacy międzynarodowi potentaci jak General Electric, LG Electronics, Siemens, Volkswagen, Gerber, Bosch, Ikea czy Toyota.

Marek Łapiński, marszałek województwa dolnośląskiego:

Staramy się ulokować w regionie jak najwięcej inwestycji opartych na zaawansowanych technologiach. Wspieramy m.in. powstawanie parków naukowo-technologicznych. W niektóre bezpośrednio inwestujemy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane