Transport tonie w długach

opublikowano: 12-03-2014, 00:00

Zadłużenie branży transportowej rośnie, głównie ze względu na wysokie ceny paliw, niskie marże i dużą konkurencję.

Z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD) wynika, że zobowiązania branży transportowej wobec wierzycieli rosną. Firm, które wpadają w pułapkę zadłużenia, przybywa coraz szybciej.

NIE PŁACĄ NA CZAS: — Nasze terminy płatności
 są ustalone z kontrahentami na 60 dni, ale pieniądze
 dostajemy po 150 dniach. Jak mamy regulować na
 czas własne zobowiązania? — mówi Rafał Drob z firmy
 Trans Truck Serwis. [FOT. ARC]
NIE PŁACĄ NA CZAS: — Nasze terminy płatności są ustalone z kontrahentami na 60 dni, ale pieniądze dostajemy po 150 dniach. Jak mamy regulować na czas własne zobowiązania? — mówi Rafał Drob z firmy Trans Truck Serwis. [FOT. ARC]
None
None

Od początku tego roku lista dłużników wydłużyła się o kolejnych 1601 firm. Aż 7454 tys. przedsiębiorstw z tej branży jest winnych wierzycielom ponad 241,4 mln zł. Najwięcej dłużników od trzech lat działa na Mazowszu, Śląsku i w Wielkopolsce. Powodem kłopotów firm transportowych są coraz wyższe ceny paliw i coraz większa konkurencja na rynku, która nie pomaga w walce ze zbyt długimi terminami płatności i opóźnieniami w płatnościach, chętnie stosowanymi przez kontrahentów.

— Naszą największą bolączką są opóźnienia w płatnościach. Teoretycznie terminy mamy z kontrahentami ustalone na 60 dni, praktycznie często płacą po upływie ok. 150 dni. To duże korporacje, które w ten sposób finansują się naszym kosztem, a my nic nie możemy zrobić. Jeśli zrezygnujemy ze współpracy z nimi, szybko znajdą się inni chętni na nasze miejsce — tłumaczy Rafał Drob z firmy Trans Truck Serwis.

Jego zdaniem, przy takich opóźnieniach trudno uiszczać własne płatności na czas i utrzymać płynność finansową. Powstaje więc błędne koło.

Przedsiębiorcy z branży transportowej muszą też walczyć z dumpingiem i topniejącą marżą na świadczone usługi. Przewoźnicy narzekają ponadto na wysokie koszty ubezpieczenia i obsługi, ograniczony dostęp do zewnętrznego finansowania oraz niespójne przepisy.

— Częste zmiany w prawie i podatkach bardzo utrudniają nam funkcjonowanie — przyznaje Rafał Drob. Zdaniem Roberta Sadowskiego, twórcy klastra firm transportowych, właściciela Sawa Logistics, ratunkiem dla firm transportowych może być konsolidacja w większe grupy, wzorem firm z zagranicy.

— Branża musi zrozumieć, że tworząc większe struktury, ma szansę nie tylko przetrwać, ale też się rozwijać. Wspólnie łatwiej o nowe zlecenia czy pomoc w razie ewentualnych kłopotów finansowych. Znacznie prościej promować grupę rzetelnych przewoźników niż pojedynczych małych graczy — przekonuje Robert Sadowski. Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy, zwraca uwagę, że ważne jest także sprawdzanie wiarygodności i rzetelności finansowej potencjalnych kontrahentów.

— Wiele firm nie sprawdza dokładnie swojego kontrahenta, a o tym, czy jest wypłacalny, dowiaduje się często boleśnie dopiero po wystawieniu faktury — mówi prezes Rzetelnej Firmy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane