Trudniej o pełne motoodpisy

Jarosław Królak
opublikowano: 18-05-2005, 00:00

Już 1 czerwca wchodzi w życie ulga na złe długi, a 1 września — nowe zasady opodatkowania samochodów używanych przez firmy.

Prezydent Aleksander Kwaśniewski podpisał wczoraj nowelizację ustawy o podatku VAT. Najważniejszą nowością są zmiany regulujące obciążenie podatkiem pojazdów firmowych. I to one budzą najwięcej emocji.

Preferencje do cięcia

Zniknie powszechnie krytykowany wzór Lisaka, służący do wyliczenia limitu ładowności samochodu, po przekroczeniu którego posiadaczowi należy się pełne odliczenie VAT zawartego w cenie zakupu pojazdu i paliwa. Motobranża nie kryje rozczarowania i krytykuje przepisy wchodzące w życie 1 września.

— Ograniczono liczbę pojazdów korzystających z pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie ich zakupu oraz paliw. Niepokoi nas też to, że o odliczaniu podatku decydować będą stacje kontroli pojazdów, wydając zaświadczenia przedstawiane potem urzędom skarbowym — mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Z listy samochodów korzystających z pełnego odliczania VAT wypadnie m.in. Fiat Doblo, Citroen Berlingo i Picasso, Renault Kangoo, Ford Mondeo i Opel Zafira.

Według nowych zasad, stuprocentowy odpis będzie się należał w przypadku samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 tony oraz od aut z kratką za pierwszym rzędem siedzeń. Cały VAT odliczą też użytkownicy pojazdów z kratką mających więcej niż jeden rząd siedzeń, o ile część do przewozu ładunków zajmuje więcej niż 50 proc. długości pojazdu. Przy zakupie pozostałych aut odliczą maksymalnie 60 proc. VAT wykazanego na fakturze, ale nie więcej niż 6 tys. zł (obecnie 5 tys. zł).

Groźba trybunału

Prawnicy alarmują, że pogorszenie warunków podatkowych w przypadku pojazdów łamie dyrektywę unijną i może spowodować zaskarżenie Polski do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Resort finansów nie widzi jednak problemu.

— Nie ma sprzeczności z przepisami unijnymi. Przecież nie pogorszyły się warunki odliczania VAT: ciężarówki mają pełne preferencje, a samochody osobowe korzystniejsze zasady odliczeń — broni się Jarosław Neneman, wiceminister finansów.

Dzięki przepisom przejściowym wprowadzonym przez Senat lea-singobiorcy, którzy do 15 czerwca zarejestrują w urzędzie skarbowym umowy leasingu pojazdów, będą mogli nadal odliczać VAT od rat, nawet jeśli nowe przepisy odbierają im preferencje.

Ulga mało ulgowa

1 czerwca wejdzie w życie ulga na złe długi. Dotyczyć będzie nieściągalnych wierzytelności powstałych po tym terminie. Firmy będą mogły odzyskać VAT odprowadzony od kwot, których nie zapłacili im nierzetelni dłużnicy. Ta ulga miała być wręcz rewolucyjną nowością w relacjach podatnicy-fiskus. MF jednak przeforsowało w Sejmie obwarowanie jej aż 10 rygorystycznymi warunkami, które muszą być spełnione łącznie. Może to spowodować, że niewielu podatników skorzysta z tej ulgi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu