Tu żyją najbardziej optymistyczni konsumenci

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2013-05-02 13:17

Konsumenci z Indonezji są najbardziej optymistycznymi na świecie, wynika z analiz opublikowanych przez firmę badawczą Nielsen, donosi serwis CNBC. Co istotne, Polska nie ma się czym poszczycić. Znalazła się w ostatniej dziesiątce zestawienia.

Tuż za Indonezyjczykami znaleźli się przedstawiciele Indii (spadek z pierwszej pozycji), Filipin i Tajlandii. Kraje z Azji i Pacyfiku całkowicie zdominowały czołówkę  rankingu, plasując się na siedmiu spośród 10 topowych miejsc.  Wskaźnik zaufania konsumentów został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych pomiędzy 17 lutym a 8 marca bieżącego roku.

W przypadku Indonezji wskaźnik zaufania wyniósł 122 punkty w pierwszym kwartale, o 5 więcej niż na koniec 2012 r.

Tamtejsi konsumenci są szczególnie ufni i prężni z uwagi na dobra kondycję rynku krajowego – wyjaśnia Catherine Eddy, dyrektor zarzadzający w Nielsen.

Dodaje, że wzrost minimalnego wynagrodzenia i większe dochody jakimi mogąa dysponować formalnie zatrudnieni, skłaniają indonezyjskich konsumentów do kierowania się w stronę marek premium.

Ponieważ konsumpcja krajowa jest podstawą tamtejszego PKB, to dobra prognoza dla wzrostu na następne lata – podkreśla Eddy.

Płaca minimalna w niektórych częściach  Indonezji wzrosła w tym roku o 40 proc. w reakcji na protesty I groźbę zamknięcia fabryk.

Największa gospodarka południowowschodniej Azji notuje roczną dynamikę wzrostu rzędu ponad 6 proc. w ciągu ostatnich trzech lat. Tamtejsza giełda w bieżącym roku zyskała już około 15 proc.

Globalny indeks zaufania konsumentów opracowywany przez firmę Nielsen wzrósł w pierwszym kwartale 2013 r. o 2 pkt do 93 pkt. Pierwszą dziesiątkę zestawienia tworzą następujące kraje: Indonezja, Indie, Filipiny, Tajlandia, Brazylia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Hongkong, Malezja i Norwegia.

Jak wynika z zestawienia polscy konsumenci nie mają powodów do optymizmu. Z wynikiem na poziomie zaledwie 62 pkt (spadek o 6 punktów) nasz kraj otwiera ostatnią 10-tkę rankingu.

Zestawienie zamykają Grecja i Portugalia. W obu krajach odnotowano najwięcej pesymistów wśród konsumentów.

Top 10                
Indonesia             122 (+5)    
India                 120 (-1)     
Philippines           118 (-1)     
Thailand              116 (+1)     
Brazil                111 (0)    
UAE/China/HK    108 (-5,0,+23)     
Malaysia              107 (+4)   
Norway                106 (+4)   
Canada                102 (+2)    
Switzerland           100 (+5)      

Last 10
Poland           62 (-6)
Romania          59 (-2)
Bulgaria         57 (-4)
France           55 (+3)
S. Korea         51 (+13)
Spain            47 (+1)
Italy, Croatia 44 (+5,+2)
Hungary          43 (+6)
Greece           40 (+5)
Portugal         31 (-7)

Źródło: Nielsen