Tuż za Indonezyjczykami znaleźli się przedstawiciele Indii (spadek z pierwszej pozycji), Filipin i Tajlandii. Kraje z Azji i Pacyfiku całkowicie zdominowały czołówkę rankingu, plasując się na siedmiu spośród 10 topowych miejsc. Wskaźnik zaufania konsumentów został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych pomiędzy 17 lutym a 8 marca bieżącego roku.
W przypadku Indonezji wskaźnik zaufania wyniósł 122 punkty w pierwszym kwartale, o 5 więcej niż na koniec 2012 r.
Tamtejsi konsumenci są szczególnie ufni i prężni z uwagi na dobra kondycję rynku krajowego – wyjaśnia Catherine Eddy, dyrektor zarzadzający w Nielsen.
Dodaje, że wzrost minimalnego wynagrodzenia i większe dochody jakimi mogąa dysponować formalnie zatrudnieni, skłaniają indonezyjskich konsumentów do kierowania się w stronę marek premium.
Ponieważ konsumpcja krajowa jest podstawą tamtejszego PKB, to dobra prognoza dla wzrostu na następne lata – podkreśla Eddy.
Płaca minimalna w niektórych częściach Indonezji wzrosła w tym roku o 40 proc. w reakcji na protesty I groźbę zamknięcia fabryk.
Największa gospodarka południowowschodniej Azji notuje roczną dynamikę wzrostu rzędu ponad 6 proc. w ciągu ostatnich trzech lat. Tamtejsza giełda w bieżącym roku zyskała już około 15 proc.
Globalny indeks zaufania konsumentów opracowywany przez firmę Nielsen wzrósł w pierwszym kwartale 2013 r. o 2 pkt do 93 pkt. Pierwszą dziesiątkę zestawienia tworzą następujące kraje: Indonezja, Indie, Filipiny, Tajlandia, Brazylia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Hongkong, Malezja i Norwegia.
Jak wynika z zestawienia polscy konsumenci nie mają powodów do optymizmu. Z wynikiem na poziomie zaledwie 62 pkt (spadek o 6 punktów) nasz kraj otwiera ostatnią 10-tkę rankingu.
Zestawienie zamykają Grecja i Portugalia. W obu krajach odnotowano najwięcej pesymistów wśród konsumentów.
Top 10
Indonesia 122 (+5)
India 120 (-1)
Philippines 118 (-1)
Thailand 116 (+1)
Brazil 111 (0)
UAE/China/HK 108 (-5,0,+23)
Malaysia 107 (+4)
Norway 106 (+4)
Canada 102 (+2)
Switzerland 100 (+5)
Last 10
Poland 62 (-6)
Romania 59 (-2)
Bulgaria 57 (-4)
France 55 (+3)
S. Korea 51 (+13)
Spain 47 (+1)
Italy, Croatia 44 (+5,+2)
Hungary 43 (+6)
Greece 40 (+5)
Portugal 31 (-7)
Źródło: Nielsen