Tuning odmieni każdy samochód
Za zmianę wyglądu auta trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych
Jeśli chcemy jeździć samochodem o oryginalnym wyglądzie, skorzystajmy z usług firm specjalizujących się w usługach modernizacyjnych. Zamontowanie dodatków zrobionych na indywidualne zamówienie zmieni auto nie do poznania.
Słowem „tuning” określa się wprowadzanie zmian w konstrukcję samochodu. Na ogół zmiany te ograniczają się do tuningu optycznego, czyli uatrakcyjnienia stylistyki auta i nadania mu indywidualnego wyglądu.
— Specjalizujemy się w stylizowaniu nadwozi samochodowych. Z żywic poliestrowych dorabiamy spojlery i inne elementy poprawiające estetykę pojazdu — mówi Stanisław Siekierski, właściciel firmy Auto-Styl.
Nieliczne firmy oferują swoim klientom dokonanie zmian w konstrukcji podwozia.
— Możemy np. obniżyć zawieszenie pojazdu i poprawić jego parametry. Części do tuningu mechanicznego sprowadzamy z zagranicy, ponieważ polscy producenci nie gwarantują wysokiej jakości — twierdzi Robert Olszówka, właściciel firmy Car Tuning.
Zapytaj producenta
Główną przeszkodą utrudniającą rozwój firm tuningowych są wysokie ceny usług. Chętnych na upiększenie swoich samochodów nie brakuje, ale są to na ogół ludzie młodzi, którzy nie mają pieniędzy.
— Ceny poszczególnych elementów zależą od typu samochodu. Za spojler trzeba zapłacić przynajmniej 400 zł, a kompleksowy tuning optyczny kosztuje kilka tysięcy złotych. Nie wszystkich chętnych stać na takie wydatki —zauważa Zbigniew Natkański, właściciel firmy Amber.
Inną przeszkodą są warunki gwarancji narzucane przez producenta.
— Dokonanie zmian w nowym samochodzie to ryzyko utraty prawa do bezpłatnych napraw. Producent może uznać, że przeróbki w istotny sposób zmieniły parametry pojazdu i unieważnić gwarancję. Warto to sprawdzić przed wizytą w firmie tuningowej — twierdzi Zbigniew Natkański.
W Polsce najczęściej przerabia się popularne samochody, przede wszystkim Fiaty Cinquecento i Punto, rzadziej Volkswageny Golfy, Ople Astra czy Garbusy.
— Na ogół przerabiamy auta trzydrzwiowe, które najłatwiej stylizować na sportowe bolidy. Po obniżeniu zawieszenia, poszerzeniu błotników, założeniu dodatkowych progów i niskoprofilowych opon samochód nabiera rasowego wyglądu. Zaś odpowiedni układ wydechowy poprawia brzmienie silnika — mówi Stanisław Siekierski.
Wszystko do kupienia
W Europie Zachodniej tuning jest bardzo popularny i to nie tylko wśród młodych ludzi. W tej branży liderami są Niemcy, gdzie działa najwięcej firm zajmujących się przerabianiem samochodów.
— Koncerny samochodowe produkują tysiące podobnych samochodów. Tuning jest więc sposobem na wyróżnienie się z tłumu. W Polsce istnieje na razie kilkanaście specjalistycznych firm, ale rynek ciągle się rozwija. Już dziś można u nas kupić wszystko to, co w Niemczech czy Austrii — uważa Stanisław Siekierski.
DOBRE PROGNOZY: Firmom tuningowym będzie przybywać klientów. Po naszym kraju jeździ coraz więcej samochodów i coraz częściej ich właściciele chcą mieć pojazd wyróżniający się z tłumu — uważa Robert Olszówka, właściciel firmy Car Tuning.
NOWA MODA: Jeszcze kilka lat temu nikomu nie przyszłoby do głowy dziurawić karoserię nowego samochodu, by zamontować na niej spojlery. Zainteresowanie tuningiem przyszło do nas z Zachodu i szybko się nie skończy — twierdzi Stanisław Siekierski, właściciel firmy Auto-Styl.