TVN zarobił najwięcej na reklamach

X-Trade Brokers DM S.A.
04-01-2010, 11:29

Inwestorzy na warszawskim GPW pierwszą w  tym roku sesję rozpoczęli w dobrych nastrojach. Indeks największych spółek WIG20 zyskuje o godzinie 11.00 1,7% i wynosi 2429 pkt. W tyle pozostają spółki małe i  średnie, co sugeruje, że dzisiejsze zwyżki na GPW zawdzięczamy napływowi kapitału zagranicznego. Indeksy mWIG40 oraz sWIG80 zyskują odpowiednio 0,35% oraz 0,25%.

Wśród największych spółek 3% zyskuje TVN. Według badań TNS OBOP (badanie przygotowane dla wirtualnemedia.pl) liderem wpływów reklamowych w 2009r. na rynku polskim była telewizja TVN, która w ubiegłym roku wygenerowała wpływy reklamowe na poziomie 2,8 mld zł, co oznacza wzrost o 0,6% w ujęciu R/R. Na drugim miejscu z przychodami reklamowymi na poziomie 2,6 mld zł ( spadek o 4% względem 2008r.) w zestawieniu znalazła się Telewizja Polsat. Na kolejnych lokatach uplasowały się TVP1 (przychody reklamowe 1,77 mld zł) oraz TVP2 (przychody reklamowe 1,15 mld zł). Najwięcej na reklamę wydały w ubiegłym roku: Unilever Polska 647,76 mln zł, Polkomtel 447,74 mln zł oraz Procter and Gamble Operations 369,82 mln zł. Miniony rok był dla branży reklamowej w Polsce wyjątkowo trudny. Reklamodawcy cieli swoje budżety na promocję, natomiast stacje telewizyjne zmuszone były obniżyć swoje cenniki. W efekcie wartość rynku reklam skurczyła się w 2009r. o ok.15%.

Perspektywy na 2010r. nie są najgorsze. Pierwszym zwiastunem poprawy sytuacji są zmniejszające się rabaty oferowane przez stacje telewizyjne. W przypadku trwałej poprawy sytuacji makroekonomicznej branża reklamowa powinna należeć do najszybciej wzrastających. Silną stroną TVN jest pozycja wśród nadawców telewizyjnych, jak również dobrze zdywersyfikowana działalność obejmująca telewizję, internet oraz płatną telewizję kablową. W 2009r. walory TVN zachowywały się słabiej niż indeks największych spółek. Oczekiwana w 2010r. poprawa sytuacji na rynku reklam powinna przełożyć się na poprawę wyników operacyjnych. Inwestorów martwić może natomiast niekorzystna struktura kapitałowa TVN oraz konieczność poniesienia nakładów związanych z finansowaniem przejęcia platformy ‘n’.

Słabiej na tle największych spółek wypada Cersanit. To efekt nałożonej przez UOKiK kary w wysokości 901,3 tys. zł na Opoczno, które zostało przejęte przez Cersanit w 2008r. Przyczyną jest ustalanie w umowach handlowych z odbiorcami hurtowymi cen płytek. Opoczno zobowiązało swoich odbiorców hurtowych do sprzedaży produktów po cenach nie niższych od sugerowanych. Taka praktyka zdaniem UOKiK jest niedozwolona, a jej efektem było ograniczenie konkurencji cenowej między dystrybutorami. Ostatnie wyniki Cersanitu nie rozpieszczały inwestorów. W III kwartale 2009r. grupa odnotowała nieoczekiwanie stratę w wysokości 6,8 mln zł (rok wcześniej wykazała zysk w wysokości 49,2 mln zł). Cersanit posiada ekspozycję na rynki o dużym potencjale wzrostu - Rosja, Ukraina, jednak w ostatnim roku zaangażowanie na wschodzie zaciążyło na wynikach Cersanitu. W przypadku poprawy na tych rynkach Cersanit ze względu na dźwignię operacyjną powinien odnieść znaczące korzyści. Inwestorów martwią obecnie spadające marże oraz wysokie zadłużenie, które generuje koszty finansowe w wysokości około 30 mln zł na kwartał. Niekorzystne wyniki na poziomie operacyjnym spółki oraz informacja o karze za praktyki Opoczna powinny przełożyć się na słabsze zachowanie względem WIG20 walorów Cersanitu.

Dzisiejsza sesja przyniesie kilka publikacji danych makroekonomicznych. Do najważniejszych należą dane amerykańskie: odczyt indeksu ISM (godz.16.00) oraz dane o wydatkach na inwestycje budowlane (godz.16.00). Optymizm zapanował dziś na giełdach zachodnioeuropejskich. Indeksy FTSE250 oraz DAX zyskują odpowiednio 1% oraz 0,8%.

Kamil Kasperski
Analityk Rynków Finansowych
X-Trade Brokers DM S.A.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: X-Trade Brokers DM S.A.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / TVN zarobił najwięcej na reklamach