Twardy brexit coraz bardziej realny

opublikowano: 15-09-2020, 22:00

Motoryzacja powoli podnosi się po pandemicznym ciosie. Za 15 tygodni może jednak ponownie zostać zwalona z nóg.

Liderzy branży motoryzacyjnej w UE i Wielkiej Brytanii po raz kolejny wzywają do zawarcia umowy o wolnym handlu, zanim bezumowny brexit stanie się koszmarną rzeczywistością. Do apelu przyłączyły się czołowe organizacje reprezentujące producentów pojazdów i producentów części w całej UE, jak Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) i Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) wraz z 21 stowarzyszeniami krajowymi, w tym brytyjskim SMMT i polskim Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Wspólnie ostrzegają, że w przypadku braku umowy sektor czekają wyjątkowo trudne chwile.

Drugie uderzenie

Gospodarkom i miejscom pracy po obu stronach kanału La Manche grozi drugie niszczycielskie uderzenie w postaci braku porozumienia, które nałoży się na już poniesione straty z powodu pandemii koronawirusa, czyli około 100 mld EUR w utraconej produkcji. Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego wzywają więc po raz kolejny do niezwłocznego zawarcia umowy o wolnym handlu (FTA).

— Brexit bez umowy zakłóci zintegrowany łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej i uderzy w przemysł w krytycznym momencie. Ten wpływ będzie bardzo odczuwalny, daleko wykroczy poza dwustronne strumienie handlowe, przekładając się na utratę miejsc pracy i możliwości inwestycyjne. Trzeba pamiętać, że sektor motoryzacyjny jest największym prywatnym inwestorem w badania i rozwój w UE — przeznacza na ten cel 60 mld EUR rocznie. Potrzebujemy umowy, która utrzyma jego globalną konkurencyjność — mówi Sigrid de Vries, sekretarz generalna CLEPA.

Negocjatorzy po obu stronach kanału muszą zrobić wszystko, aby nie dopuścić do braku porozumienia pod koniec okresu przejściowego. Według nowych obliczeń kosztowałobyto paneuropejski sektor motoryzacyjny około 110 mld EUR w postaci utraconych przychodów z handlu w ciągu następnych pięciu lat, narażając na ryzyko miejsca pracy w sektorze, który zatrudnia miliony osób (motoryzacja tworzy co 15. miejsce pracy w Europie).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Bez umowy zawartej do 31 grudnia obie strony będą zmuszone do handlu na tzw. niepreferencyjnych zasadach Światowej Organizacji Handlu (WTO), obejmujących np. cło na samochody osobowe w wysokości 10 proc., a na samochody dostawcze i ciężarowe do 22 proc. Wysokie cła uderzą także w producentów części motoryzacyjnych, którzy z jednej strony dostarczają je na potrzeby produkcji samochodów, a z drugiej — do napraw i ich serwisowania podczas całego okresu eksploatacji. Wszystko to spowoduje wzrost kosztów produkcji, które zostaną przeniesione na konsumentów, wpływając na popyt i powodując dalsze problemy przemysłu motoryzacyjnego.

Branżowe priorytety

Wizja bezumownego brexitu, który spotęguje straty spowodowane globalną pandemią koronawirusa, to ponury obraz zniszczeń w motoryzacji. Czego więc oczekuje branża pod koniec okresu przejściowego?

— Umowy, która zapobiegnie ogromnym stratom w handlu i produkcji, barierom handlowym i rozbieżnościom regulacyjnym. Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Nie możemy pozwolić sobie na brak porozumienia na linii UE—UK. Jego osiągnięcie powinno być obecnie, obok walki z pandemią, głównym priorytetem Unii Europejskiej — uważa Alfred Franke, prezes SDCM.

Najbliższy czas pokaże, z czym branża będzie musiała mierzyć się od 1 stycznia 2021 r. Czasu może być mniej niż 15 tygodni pozostałych do końca roku. Tym bardziej że w zeszłym tygodniu premier Wielkiej Brytanii poinformował, że jeżeli porozumienie ma wejść w życie do końca roku, musi zostać zawarte przed posiedzeniem Rady Europejskiej (15 października 2020 r.). Podkreślił, że nie widzi możliwości zawarcia umowy, jeśli do tego czasu strony nie dojdą do porozumienia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane