Czytasz dzięki

Twoje ciało może wskazać ci drogę do równowagi

opublikowano: 24-06-2018, 22:00

Stres to duży problem społeczny i zawodowy, którego nie powinno się ignorować. Jak zatem odzyskać zdrowie, energię i spokój

Serce zaczyna bić szybciej. Wzrasta ciśnienie i stężenie cukru we krwi. Mięśnie się napinają. Trawienie jest wolniejsze. Przez głowę z zawrotną szybkością przelatują czarne wizje przyszłości. Kiedy dzieje się to od czasu do czasu, można szybko wrócić do równowagi — uspokaja Katarzyna Janczuk, trener biznesu. Problemy zaczynają się wtedy, gdy stres odczuwamy często i zbyt intensywnie — jeśli nie uwalniamy go, zamienia się w chroniczne napięcie, niebezpieczne dla naszego fizycznego i psychicznego zdrowia.

Coraz częściej słyszę: jak sobie radzić z nadmiernym stresem, skoro nie rzucę pracy? Na szczęście powrót do równowagi nie wymaga radykalnych decyzji — mówi Katarzyna Janczuk, trener biznesu.
Zobacz więcej

BEZ OBAW:

Coraz częściej słyszę: jak sobie radzić z nadmiernym stresem, skoro nie rzucę pracy? Na szczęście powrót do równowagi nie wymaga radykalnych decyzji — mówi Katarzyna Janczuk, trener biznesu. Fot. Tomasz Pikuła

— Pracuję na ogół z przedsiębiorcami, menedżerami i specjalistami. Choć nie są narażeni na zagrożenia typowe dla policjantów, strażaków i uczestniczących w misjach pokojowych żołnierzy, występują u nich podobne objawy emocjonalnego wyczerpania i rozedrgania — opisuje Katarzyna Janczuk.

Presja wyniku finansowego, terminów, ciągłych spotkań, nadgodzin — mózg ludzki nie odróżnia zagrożeń faktycznych od wyimaginowanych, ale na wszystkie reaguje tak samo — walką, ucieczką lub zastygnięciem bez ruchu. Zdarza się, że pracownicy, zamiast uciekać z płonących biurowców, odpisują na e-maile, udają się na spotkania służbowe i prowadzą uspokajające rozmowy. Tak było np. 11 września 2001 r. po ataku na World Trade Center.

— Reakcje stresowe są niekiedy zaskakujące — na niewinne zwrócenie uwagi u drugiej osoby skacze ciśnienie i przeżywa ona coś podobnego do ataku serca — uświadamia trenerka.

Wibracje i drżenie

O tym, że stres staje się w biznesie coraz większym problemem, świadczy rosnąca popularność takich pojęć jak work-life balance (równowaga między życiem a pracą), wellness (troska o swój dobrostan) i mindfullness (uważność, koncentracja na tu i teraz).

— Niektóre przedsiębiorstwa w ramach employer brandingu wprowadzają różne programy służące naszemu zdrowiu i kondycji — ograniczania palenia, fitnessu, jogi i medytacji. To dobry kierunek — i dowód na odpowiedzialność pracodawcy — ocenia Katarzyna Janczuk.

A jeśli firma nie oferuje takich zajęć? Wtedy trzeba samemu o siebie zadbać. Dla Radosława Miklaszewskiego, dyrektora zarządzającego agencji reklamowej Directors, aktywności poprawiające samopoczucie są taką samą oczywistością, jak mycie zębów rano i wieczorem. Może to oznaczać chodzenie na basen, ćwiczenia na siłowni, ale — zdaniem menedżera — każda forma ruchu jest wskazana.

— Przez lata jeździłem konno i wykonywałem proste prace stajenne. Efekt był natychmiastowy. Ubrudzić się, spocić, sponiewierać — to jest to, czego nam potrzeba. Fizyczne zmęczenie pozwala odzyskać jasność myślenia, przynosi ulgę skołatanym nerwom — mówi Radosław Miklaszewski.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Mogą to być z pozoru banalne prace w ogrodzie, weekend pod żaglem, wycieczka z rodziną do lasu, a także gotowanie i domowe porządki. Szef Directors uważa, że każda aktywność, która pomaga wyłączyć nam codzienne trybiki, jest dobra dla ciała i ducha.

Natomiast Katarzyna Janczuk przypomina, że ewolucja wyposażyła ludzi w skuteczny mechanizm regulowania stresu i uwalniania związanego z nim napięcia — polega on na wprowadzaniu ciała w drżenie i wibrację. Ta czynność jest podstawą opracowanej przez Davida Berceliego metody TRE (tension releasing exercises), którą trenerka poleca swoim klientom.

— Wibracje i drżenie — brzmi tajemniczo i kontrowersyjnie, prawda? Spójrzmy na to inaczej: nasi przodkowie uwalniali napięcie przez wysiłek, walcząc i uciekając. My na co dzień nie stajemy oko w oko z dzikim zwierzem. Niemniej nasze mięśnie domagają się aktywności. Ta zaś prowadzi do głębokiego i trwałego rozluźnienia, przywraca energię i spokój — tłumaczy Katarzyna Janczuk.

Potęga mózgu

Natomiast psycholog Melanie Greenberg radzi wykorzystać naturalne emocje mózgu. Pierwszym krokiem ku równowadze — twierdzi — jest zrozumienie, jak nasze ciało i mózg reagują na stres. Przestawimy go wtedy na spokojniejsze, bardziej skoncentrowane i pozytywne funkcjonowanie — zapewnia. Według specjalistki, nie powinniśmy udawać, że nic złego się nie dzieje. Mechanizm zaprzeczania wpędzi nas w jeszcze większe problemy, bez względu na źródło napięć. Będziemy stosowali niezdrowe sposoby na poprawę samopoczucia, na czele z objadaniem się i sięganie po używki. Po chwilowej uldze pojawi się zniechęcenie.

Niektórzy mają do czynienia z przewlekłymi stresorami, np. samotnością, chorobą, opieką nad innymi, budowaniem firmy, kłopotami w pracy, inni tylko czasami wystawiani są na ciężką próbę. Jednym i drugim pomoże zdefiniowanie swoich stanów psychicznych. „Kiedy to nazwiesz, potrafisz to poskromić” — zapewnia Melanie Greenberg w książce „Mózg odporny na stres”. Gdy poradzimy sobie w ten sposób ze stresem, będziesz czuł się szczęśliwszy i odnosił sukcesy!

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane