Tysiące roboczogodzin młodych pracowników

opublikowano: 06-09-2018, 22:00

Firma, która chce przyjąć do pracy osobę w wieku 15 lat, musi ją skierować na wstępne badania lekarskie.

Pracodawcy mogą już zatrudniać młodocianych pracowników, którzy ukończyli 15 rok życia. Jest to możliwe od września, po zmianach w Kodeksie pracy. Wcześniej granica ta wynosiła 16 lat.

Młodocianym pracownikiem może być (z wyjątkami) osoba, która ukończyła co najmniej gimnazjum i nie ma zdrowotnych przeciwwskazań do wykonywania określonego rodzaju czynności. Obowiązkiem pracodawcy jest opracować i ogłosić wykaz prac wzbronionych i dozwolonych dla takich pracowników,a także lekkich, które mogą wykonywać, jeśli są zatrudnieni w innym celu niż przygotowanie zawodowe.

Młodociany musi być skierowany na wstępne badania lekarskie, a potem na okresowe i kontrolne — przypomina inspekcja pracy.

Według analizy Grupy Progres, w pierwszej połowie tego roku pracownik tymczasowy liczący mniej niż 21 lat spędził w pracy średnio 144 godziny. To o 36 więcej niż w analogicznym okresie 2017 r. Z danych wynika, że większość takich osób pracuje na podstawie umów cywilnoprawnych (o dzieło lub zlecenie) i w pierwszym półroczu stanowiły one 85 proc. zatrudnionych z tej grupy wiekowej, a w całym ubiegłym roku — 90 proc. Pozostałe mają umowy o pracę.

W 2017 r. suma roboczogodzin przepracowanych przez osoby, które nie ukończyły 21 lat, sięgnęła prawie 438,5 tys., a w pierwszej połowie tego roku — ponad 183 tys. Grupa Progres szacuje, że jeśli w drugim półroczu młodzi ludzie będą pracować niemal trzy razy więcej niż w pierwszym (czyli podobnie jak przed rokiem), ta liczba może wzrosnąć do ponad 500 tys.

Ponadto z analizy wynika, że wśród pracowników tymczasowych w tym wieku więcej jest o 6 proc. mężczyzn niż kobiet.

Pracownicy tymczasowi najczęściej zatrudniani są w budownictwie, hotelarstwie, gastronomii oraz branżach: produkcyjnej, spożywczej, logistycznej i związanych z handlem oraz call center.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane