Unia ci da, żebyś się lansował

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 2008-04-07 00:00

Firmy mogą się starać o unijne pieniądze na działania marketingowe i promocyjne. Jest to jednak oferta głównie dla podwykonawców.

Można się starać o dotacje z funduszy unijnych na przedsięwzięcia reklamowe

Firmy mogą się starać o unijne pieniądze na działania marketingowe i promocyjne. Jest to jednak oferta głównie dla podwykonawców.

Unia Europejska nie rozpieszcza nas, jeśli chodzi o wsparcie działań reklamujących nasz kraj, gospodarkę i przedsiębiorców w świecie. Daje nam na to w sumie nie więcej niż około 600 mln euro. Kto i jak może po nie sięgnąć?

Wąska ścieżka

UE nie finansuje kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem firm, czyli także promocji, marketingu i reklamy. W rozumieniu wspólnotowych przepisów druk tysiąca ulotek firmowych nie kwalifikuje się do refundacji.

— Ale to samo zadanie, jako powiązane z wyjazdem przedsiębiorcy na zagraniczne targi w celu nawiązania kontaktów gospodarczych, już Unia finansuje. Wtedy wykonanie ulotek mieści się w ramach szerszego pomysłu na promocję firmy — wyjaśnia Maciej Salamon, menedżer projektu z Eficom European and Financial Consulting.

Takie i inne projekty będą refundowane z priorytetu 6. (Polska gospodarka na rynku międzynarodowym) w ramach Programu operacyjnego innowacyjna gospodarka. Przeznaczono na to ponad 410 mln euro. Mogą się o nie starać np. mali i średni przedsiębiorcy, prowadzący skromną działalność eksportową lub dopiero ją planujący (działanie 6.1. — Paszport do eksportu).

— Program obejmuje opracowanie tzw. planu rozwoju eksportu firmy. Jego elementem jest m.in. strategia promocyjno-marketingowa, udział w targach, wystawach branżowych i w misjach zagranicznych — informuje Stanisław Krakowski z biura ds. komunikacji społecznej i mediów w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Pierwszy nabór wniosków do tego działania zaplanowano na maj. Za jego realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Marka: Polska

Niestety, w innych działaniach Programu operacyjnego innowacyjna gospodarka przedsiębiorcy, w tym agencje reklamowe, marketingowe i PR, nie mogą się ubiegać o dofinansowanie na własne projekty, a tylko startować w przetargach ogłaszanych przez korzystających z programu. Jednym z nich jest Polska Organizacja Turystyczna (POT), która w ramach działania 6.3. (Promocja turystycznych walorów Polski) prowadzi wieloletni projekt stworzenia strategii promocji kraju. Obejmuje on badania i analizy marketingowe, kampanie reklamowe Polski i promocję produktów turystycznych.

— Pierwsze przetargi na pomysł i realizację kampanii reklamowej promującej nasz kraj i jego atrakcje turystyczne ogłosiliśmy w marcu. Kolejny, związany z Programem operacyjnym rozwój Polski wschodniej i jego realizacją w ramach kampanii promującej ten region w 2009 r., jeszcze w tym półroczu — zapowiada Karina Milan, dyrektor departamentu wdrażania funduszy strukturalnych w POT.

POT odpowiada też za realizację działania 6.4. (Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym). Skorzystać z niego mogą m.in. spółki, które nie działają dla osiągnięcia zysku, ale minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Jeszcze inny sposób zdobycia, w sposób pośredni, unijnych dotacji przez agencje reklamowe i marketingowe, wiąże się z działaniem 6.5. Dotyczy ono promocji polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym i obejmuje badania wizerunkowe kraju i organizację akcji informacyjno-promocyjnych.

— Bezpośrednie wsparcie działań reklamowych, marketingowych i promocyjnych firm eksportujących i sprzedających na jednolitym rynku europejskim, poprzez dofinansowanie udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych daje szesnaście regionalnych programów operacyjnych (RPO) — przypomina Maciej Salamon.

Przykład? Działanie 1.7. Promocja gospodarcza w ramach mazowieckiego RPO.

Nie bŁĄdŹ, pytaj

Pod koniec lutego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uruchomiło punkt informacyjny funduszy europejskich na lata 2007-2013. Można tam otrzymać wszelkie informacje o sposobach dofinansowania projektów z funduszy unijnych. Pytania można zadawać także telefonicznie (022-626-06-32 lub 626-06-33) lub e-mailem ([email protected]). Centrum informacyjne działa także w Ministerstwie Gospodarki (e-mail: [email protected]). Z kolei Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła infolinię (0801-332-202; 0801-406-416). Warto również sięgnąć po multimedialny „Przewodnik po funduszach strukturalnych”, przygotowany przez Pomorską Fundację Rozwoju, Kultury i Sztuki we współpracy z Reprezentacją Komisji Europejskiej i Departamentem Koordynacji Polityki Strukturalnej w Ministerstwie Gospodarki.

Marcin Zawiśliński