Unijne granty zachęcą do wzornictwa

opublikowano: 25-10-2018, 22:00

Znawcy sztuki zaprojektują produkty w taki sposób, aby sprzedały się i przyniosły zysk małym graczom. PARP otworzyła worek z pieniędzmi na ten cel

Przeczytaj i dowiedz się: 

  • jak działają programy „Wzór na konkurencję” i „Design dla przedsiębiorców”
  • ile i na co może otrzymać firma
  • jak zwiększyć szanse na otrzymanie dotacji

 

Kraje skandynawskie słyną z dobrego dizajnu. My również mamy czym się pochwalić. Problem w tym, że rodzimi projektanci odnoszą sukcesy głównie za granicą. Najwyższy czas, aby rodzimi przedsiębiorcy korzystali z twórczego potencjału przedstawicieli branży wzorniczej. Mają im w tym pomóc dotacje z programów „Wzór na konkurencję” i „Design dla przedsiębiorców”. Za ich realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

UWAGA NA LIMITY:
UWAGA NA LIMITY:
Barbara Brzezińska, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg PwC, podkreśla, że wsparcie przyznawane w pierwszym etapie konkursu „Wzór na konkurencję” jest pomocą de minimis. Warto sprawdzić, czy firma nie zbliża się już do jej górnego progu.
Fot. Marek Wiśniewski

— Atrakcyjny i wyróżniający się design to dla konsumentów coraz istotniejsze kryterium wyboru produktów. Granty przyznawane przez rządową agencję pomagają firmom budować przewagi konkurencyjne i rywalizować z dużymi graczami. Dzięki wsparciu przedsiębiorcy mogą łatwiej zagospodarować rynkowe nisze — mówi Marcin Mańkowski, menedżer z zespołu innowacji, ulg i dotacji w KPMG.

Klucz do innowacji

Dominika Alicka, starszy menedżer w zespole ds. sektora publicznego, innowacji i zachęt inwestycyjnych w Deloitte, zwraca uwagę, że mali gracze chcą wyróżniać się w swoich branżach.

— Często jednak brakuje im wiedzy i umiejętności, w jaki sposób wykorzystać wzornictwo przemysłowe w biznesie. A przecież jest ono kluczowe w nowatorskiej działalności i we wdrażaniu produktów zaprojektowanychodpowiednio do potrzeb odbiorców końcowych — podkreśla Dominika Alicka.

Jej zdaniem dotacje oferowane przez PARP sprzyjają budowaniu kultury innowacji w firmach z tzw. ściany wschodniej, a także ułatwiają im wprowadzanie na rynek nowoczesnych rozwiązań. Dotacje z działania 1.4 programu Polska Wschodnia to wsparcie dwuetapowe. Pokrywają one koszty audytu wzorniczego i opracowania strategii wzorniczej w firmie. O dotacje na ten cel można powalczyć do 19 grudnia. Natomiast na wdrożenie wspomnianej strategii — do 31 maja 2019 r.

— Audyt wzorniczy to nic innego jak profesjonalna analiza działalności spółki pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych. Firma może dostać na to maksymalnie 100 tys. zł. Co ważne, przed złożeniem wniosku o dofinansowanie powinna wybrać wykonawcę wspomnianego audytu zgodnie z wymogami naboru i podpisać z nim umowę warunkową. Wejdzie ona w życie dopiero po przyznaniu wsparcia — wyjaśnia Marcin Mańkowski.

Przedsiębiorca, który ma już strategię wzorniczą, może wdrożyć jej rekomendacje z pomocą grantów. Sfinansują one działania związane z wykorzystaniem procesów projektowych, których efektem powinno być wprowadzenie innowacji na rynek. W drugiej fazie konkursu wnioskodawca może zdobyć do 3 mln zł na zakup środków trwałych, patentów, licencji i specjalistycznych usług doradczych.

Spory popyt

Konkurs PARP cieszy się dużym zainteresowaniem wśród innowatorów ze wschodniej Polski.

— Dotychczasowe nabory z pierwszego etapu miały budżety w wysokości 5 mln zł. Nie wystarczało to jednak na wsparcie wszystkich projektów. Po zakończeniu każdego konkursu PARP musiała dorzucić trochę pieniędzy. Na przykład w ubiegłorocznym naborze do beneficjentów popłynął strumień dofinansowania w wysokości 8,6 mln zł — podkreśla Marcin Mańkowski.

Również pula dotacji przeznaczona na drugi etap konkursu była zwiększana w porównaniu z poprzednimi edycjami. W obecnym rozdaniu wynosi ona 250 mln zł. Barbara Brzezińska, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg PwC, zauważa, że program jest przeznaczony dla MŚP, które mają już doświadczenie na rynku. Wnioskodawcy muszą wykazać konkretne przychody z prowadzonej działalności i zatrudniać co najmniej pięciu pracowników. Dlatego najmniejsze przedsiębiorstwa nie mają raczej szans na dofinansowanie.

— Natomiast bardziej doświadczeni przedsiębiorcy, którzy postawią na wzornictwo, mogą w łatwy i szybki sposób zwiększyć innowacyjność i konkurencyjność firm — zaznacza Barbara Brzezińska.

Ekspertka PwC ma jednak zastrzeżenia do kryteriów merytorycznych konkursu. Jej zdaniem są dość uznaniowe.

— W skali od jednego do trzech punktów eksperci mogą ocenić kwalifikacje kadry zarządzającej audytem wzorniczym, znajomość projektu, a także determinację do podjęcia działań wynikających ze wspomnianego audytu — tłumaczy Barbara Brzezińska.

Warto podkreślić, że projekt powinien wpisywać się w regionalne inteligentne specjalizacje wspólne dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej. W całym makroregionie jest ich sporo, ale nie wszystkie powtarzają się w poszczególnych województwach.

— To może zdecydowanie ograniczyć tematykę przedsięwzięć i dostęp do konkursu, który przecież nie dotyczy produktów sieciowych ani współpracy bezpośredniej między beneficjentami z różnych regionów — ocenia ekspertka PwC.

Zwraca uwagę, że wsparcie przyznawane w pierwszym etapie jest pomocą de minimis.

— Przedsiębiorcy, którzy korzystali z niej w innych konkursach, powinni sprawdzić, czy nie wyczerpali limitu — przypomina Barbara Brzezińska.

Pogoń za nowościami

W podążaniu za nowymi trendami pomogą firmom także granty z poddziałania 2.3.5 programu Inteligentny Rozwój („Design dla przedsiębiorców”). Budżet konkursu, którego organizatorem też jest PARP, wynosi 70 mln zł. Przedstawiciele biznesu powinni spieszyć się ze składaniem wniosków, bo nabór zakończy się 31 października. Spece od designu wesprą firmy w opracowaniu nowych produktów i usług, które będą odpowiadać jednej z 17 krajowych inteligentnych specjalizacji. Innowatorzy zainteresowani dotacjami muszą przeprowadzić wstępny audyt potwierdzający zasadność i planowany zakres projektu wzorniczego.

— Wzornictwo przekłada się nie tylko na estetykę produktów, ale także na ich lepszą funkcjonalność, oszczędność kosztów produkcji i stosowanych do niej surowców — konkluduje Anna Forin, dyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP.

Cykl o grantach

„Dotacje dla firmy” to cykl artykułów, w którym w przystępny sposób przedstawiamy, w jakich konkursach przedsiębiorcy mogą zdobyć fundusze unijne na różne obszary działalności. Kolejny odcinek: dotacje unijne dostępne w Regionalnych Programach Operacyjnych (publikacja 9 listopada).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane