Usługi biznesowe rosną wolniej

opublikowano: 08-05-2019, 22:00

Przez ostatni rok liczba miejsc pracy w centrach usług urosła tylko o 11-13 proc. To m.in. efekt automatyzacji.

Rynek nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce od lat dynamicznie rośnie. Dziś pracuje w nim ponad 300 tys. osób, a na 2020 r. branżowy Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) prognozuje 340 tys. Każdego roku w branży przybywa ponad 30 tys. nowych miejsc pracy.

Do 10 proc. procesów w centrach usług jest zautomatyzowanych. Tak jest
także w firmie Accenture Operations, której dyrektorem zarządzającym jest Wojciech
Popławski, wiceprezes branżowego związku ABSL
Zobacz więcej

ROBOTY PRACUJĄ:

Do 10 proc. procesów w centrach usług jest zautomatyzowanych. Tak jest także w firmie Accenture Operations, której dyrektorem zarządzającym jest Wojciech Popławski, wiceprezes branżowego związku ABSL Fot. ARC

— Przez wiele lat wzrost utrzymywał się na poziomie około 20 proc. rok do roku — mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający Accenture Operations w Polsce.

Tak samo lub gorzej

Choć branża nadal rozwija się w dwucyfrowym tempie, to teraz jest ono istotnie niższe niż w przeszłości. Według nieoficjalnych informacji w zeszłym roku wzrost wyniósł około 11-13 proc. W okresie I kw. 2017 — I kw. 2018 było to również 13 proc. Raport ABSL zawierający oficjalne dane ma być opublikowany w czerwcu. Z badań tej organizacji wynika, że branża zrzesza już ponad 850 podmiotów, a samych centrów usług jest ponad 1,2 tys.

— Systematycznie rozszerza się grono podmiotów, które korzystają z usług biznesowych zewnętrznych dostawców. Dziś taki model działalności jest powszechny już niemal we wszystkich typach przedsiębiorstw. Wyjątkiem pozostają firmy rodzinne, które wciąż bardzo rzadko wyprowadzają działalność poza wewnętrzne struktury — mówi wiceprezes ABSL.

Nie boją się

Związek ocenia, że dalszy rozwój przedsiębiorstw w coraz większym stopniu zależeć będzie od automatyzacji i implementacji sztucznej inteligencji. Dzisiaj od 5 do 15 proc. wszystkich zadań w firmach z branży nowoczesnych usług biznesowych wykonywanych jest w sposób zautomatyzowany.

Pracownicy sektora nie mają jednak powodów do obaw.

— Nie widzę ryzyka, by w efekcie zmniejszyła się liczby etatów w naszej branży. Wciąż nie da się zautomatyzować większości obszarów działalności. Dotyczy to zwłaszcza firm, w których podjęcie jakiejkolwiek decyzji wymaga dokładnej znajomości kontekstu — uważa Wojciech Popławski.

O tym, jak duże są oczekiwania dotyczące automatyzacji i robotyki, świadczyć może wycena firm specjalizujących się w dostarczaniu tych rozwiązań. Najwięksi producenci takiego oprogramowania odnotowali w zeszłym roku nawet kilkusetprocentowe wzrosty sprzedaży i wartości. Ich wycenysięgają ośmiokrotności rocznych przychodów. Polska jest jednym z największych światowych graczy w branży nowoczesnych usług dla biznesu.

— Jesteśmy także największym rynkiem BPO w Europie, a na świecie naszymi największymi konkurentami są Indie, Chiny, Filipiny i Brazylia — dodaje wiceszef ABSL.

e4037212-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu