Przez ostatni rok liczba miejsc pracy w centrach usług urosła tylko o 11-13 proc. To m.in. efekt automatyzacji.
Rynek nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce od lat dynamicznie rośnie.
Dziś pracuje w nim ponad 300 tys. osób, a na 2020 r. branżowy Związek
Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) prognozuje 340 tys. Każdego
roku w branży przybywa ponad 30 tys. nowych miejsc pracy.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Przez ostatni rok liczba miejsc pracy w centrach usług urosła tylko o 11-13 proc. To m.in. efekt automatyzacji.
Rynek nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce od lat dynamicznie rośnie.
Dziś pracuje w nim ponad 300 tys. osób, a na 2020 r. branżowy Związek
Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) prognozuje 340 tys. Każdego
roku w branży przybywa ponad 30 tys. nowych miejsc pracy.
ROBOTY PRACUJĄ:
Do 10 proc. procesów w centrach usług jest zautomatyzowanych. Tak jest także w firmie Accenture Operations, której dyrektorem zarządzającym jest Wojciech Popławski, wiceprezes branżowego związku ABSL
Fot. ARC
— Przez wiele lat wzrost utrzymywał się na poziomie około 20 proc. rok
do roku — mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL i dyrektor zarządzający
Accenture Operations w Polsce.
Tak samo lub gorzej
Choć branża nadal rozwija się w dwucyfrowym tempie, to teraz jest ono
istotnie niższe niż w przeszłości. Według nieoficjalnych informacji w
zeszłym roku wzrost wyniósł około 11-13 proc. W okresie I kw. 2017 — I
kw. 2018 było to również 13 proc. Raport ABSL zawierający oficjalne dane
ma być opublikowany w czerwcu. Z badań tej organizacji wynika, że branża
zrzesza już ponad 850 podmiotów, a samych centrów usług jest ponad 1,2
tys.
— Systematycznie rozszerza się grono podmiotów, które korzystają z usług
biznesowych zewnętrznych dostawców. Dziś taki model działalności jest
powszechny już niemal we wszystkich typach przedsiębiorstw. Wyjątkiem
pozostają firmy rodzinne, które wciąż bardzo rzadko wyprowadzają
działalność poza wewnętrzne struktury — mówi wiceprezes ABSL.
Nie boją się
Związek ocenia, że dalszy rozwój przedsiębiorstw w coraz większym
stopniu zależeć będzie od automatyzacji i implementacji sztucznej
inteligencji. Dzisiaj od 5 do 15 proc. wszystkich zadań w firmach z
branży nowoczesnych usług biznesowych wykonywanych jest w sposób
zautomatyzowany.
Pracownicy sektora nie mają jednak powodów do obaw.
— Nie widzę ryzyka, by w efekcie zmniejszyła się liczby etatów w naszej
branży. Wciąż nie da się zautomatyzować większości obszarów
działalności. Dotyczy to zwłaszcza firm, w których podjęcie
jakiejkolwiek decyzji wymaga dokładnej znajomości kontekstu — uważa
Wojciech Popławski.
O tym, jak duże są oczekiwania dotyczące automatyzacji i robotyki,
świadczyć może wycena firm specjalizujących się w dostarczaniu tych
rozwiązań. Najwięksi producenci takiego oprogramowania odnotowali w
zeszłym roku nawet kilkusetprocentowe wzrosty sprzedaży i wartości. Ich
wycenysięgają ośmiokrotności rocznych przychodów. Polska jest jednym z
największych światowych graczy w branży nowoczesnych usług dla biznesu.
— Jesteśmy także największym rynkiem BPO w Europie, a na świecie naszymi
największymi konkurentami są Indie, Chiny, Filipiny i Brazylia — dodaje
wiceszef ABSL.
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.