Usługującym online przybyło obowiązków

opublikowano: 20-05-2019, 22:00

Nowe przepisy stawiają niektórym administratorom danych osobowych więcej wymagań niż unijne rozporządzenie — mówią prawnicy.

Wiele firm będzie musiało ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z prawem regulującym przetwarzanie danych osobowych i zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu przepisów Unii Europejskiej w tej sprawie (RODO). Dotyczy to np. usług online. Zwraca na to uwagę dr hab. Bogdan Fischer, radca prawny, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. Jak mówi, obowiązujące od niedawna krajowe wymagania okazały się bardziej rygorystyczne niż unijne rozporządzenie.

— Wymagania dotyczące zgód na przetwarzanie danych muszą być
uwzględniane w procedurach wewnętrznych, także na wypadek ich cofnięcia — mówi
Bogdan Fischer, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Zobacz więcej

POTRZEBNE POZWOLENIA:

— Wymagania dotyczące zgód na przetwarzanie danych muszą być uwzględniane w procedurach wewnętrznych, także na wypadek ich cofnięcia — mówi Bogdan Fischer, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy Fot. ARC

Ustawa nowelizująca ponad 160 aktów w związku z zapewnieniem stosowania unijnych reguł, tzw. pakiet RODO, obowiązuje od 4 maja. W zmienionej nią ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną pozostawiono jednak — wbrew zapowiedziom — część przepisów, które radca ocenia jako nie w pełni odpowiadające unijnym zasadom. Dotyczą one katalogu danych usługobiorców pozyskiwanych do nawiązania lub ukształtowania treści umowy, jej zmiany albo rozwiązania. Miał on być zmodyfikowany, ale ustawodawca go zachował.

Według prawników kancelarii przetwarzanie niektórych z tych danych, takich jak np. znajdujący się na tej liście numer PESEL, może naruszać zasadę minimalizacji, czyli przetwarzania przez administratora tylko adekwatnego, ograniczonego katalogu informacji.

— Uznanie, że ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną zwalnia z konieczności oceny co do niezbędności wykorzystywania określonych danych, może być w przypadku kontroli ryzykowne — zauważa Bogdan Fischer.

Katalog zawarty w tej ustawie ma charakter otwarty. Ponadto stanowi ona, że w niektórych przypadkach na przetwarzanie innych danych dotyczących usługobiorcy — a które nie są niezbędne do realizacji usług online — należy uzyskać zgodę.

— Według artykułu 18 ust. 4 zgoda jest podstawą przetwarzania danych dla celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji użytkowników z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości świadczonych usług. Dlatego nie może być bez niej mowy np. o profilowaniu dla przyznania rabatu czy oferowania zgodnej z preferencjami reklamy opartej na innych dopuszczonych przez RODO podstawach profilowania, np. uzasadnionym interesie administratora. Czyli zgoda będzie konieczna wbrew brzmieniu art. 22 RODO nawet wówczas, gdy kategoryzowanie nie prowadzi do automatycznego podjęcia decyzji — ocenia radca.

W dotychczasowym orzecznictwie polskiego organu nadzoru nad ochroną danych osobowych zgoda była traktowana w takich przypadkach jako jedna z podstaw przetwarzania danych, ale nie jedyna.

— Pojawienie się ustawowego wymogu, oznaczającego uzyskiwanie zgody poprzez kolejne wyskakujące okienka, wydaje się nadmierne, kosztowne i uciążliwe. Wiąże się też z praktycznymi i formalnymi problemami, np. w przypadku cofnięcia zgody — komentuje Bogdan Fischer.

1cae78be-dad3-11e9-8a34-2a2ae2dbcce4
Polityka gospodarcza
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE
Polityka gospodarcza
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu