Uszczelnianie VAT nie pokryje wydatków

opublikowano: 14-04-2019, 22:00

Przedstawiona posłom w Sejmie zapowiedź programu konwergencji nie odpowiada na najbardziej palące pytania o finanse publiczne w 2020 r.

Rząd ciągle nie wie, jakie „działania po stronie dochodowej, jak i wydatkowej” podjąć, by sfinansować Nową Piątkę — taki wniosek płynie z lektury Informacji na temat projektu aktualizacji programu konwergencji 2019, przedstawionej w Sejmie na wspólnym posiedzeniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej, Finansów Publicznych oraz Gospodarki i Rozwoju przez Leszka Skibę, wiceministra finansów. Przy okazji rząd poinformował legislatorów o blaskach i cieniach polskiej gospodarki w 2018 r.

Dokument przygotowany przez Ministerstwo Finansów jest zapowiedzią corocznego raportu, który do końca kwietnia trzeba przekazać Komisji Europejskiej. Już na wstępie autorzy informują, że realizacja Nowej Piątki wpisze się w cel strategiczny rządu, a więc „inkluzywny wzrost gospodarczy”. Jedynym podanym źródłem finansowania programu jest jednak dalsze uszczelnianie systemu podatkowego, „zorientowane głównie na wzrost poboru podatku od towarów i usług”. Tymczasem kilka stron później MF podaje, że w 2018 r. luka podatkowa VAT wyniosła 25 mld złotych. Gdyby więc nawet w ciągu 12 miesięcyrząd zebrał wszystkie należne z tego tytułu daniny, ciągle nie pokryłoby to ok. 40 mld zł, na które wyceniana jest Nowa Piątka. Rząd tymczasem informuje jedynie, że „podejmie działania”, które pozwolą nie złamać prawa w zakresie stabilizacyjnej reguły wydatkowej.

Paradoksy rynku pracy

Ciekawym elementem raportu jest część poświęcona rynkowi pracy. MF informuje, że większość Polaków nowe zatrudnienie znajduje w usługach, natomiast traci pracę w rolnictwie. Jednocześnie jednak o 0,1 pkt proc. spadł współczynnik aktywności zawodowej, który w 2018 r. wyniósł 56,3 proc. i jest niższy od średniej unijnej, wynoszącej 58 proc. Jest to jeden z symptomów starzejącego się społeczeństwa i masowej emigracji najbardziej aktywnej zawodowo grupy wiekowej do zachodnich krajów UE.

Ciągle zły wpływ na saldo obrotów bieżących Polski ma wysoka ujemna międzynarodowa pozycja inwestycyjna netto. Jest to wskaźnik porównujący fundusze Polaków za granicą z pieniędzmi obcokrajowców w Polsce. Ministerstwo informuje, że kluczowy wpływ na tę statystykę miał wzrost transferów związanych z sezonową imigracją zarobkową nierezydentów z Ukrainy. Innymi słowy, imigranci ze Wschodu zarobionych w Polsce pieniędzy nie wydają u nas, tylko wysyłają w rodzinne strony.

Wydatki wyborcze

MF omówiło też wydatki sektora publicznego. Kluczowym czynnikiem determinującym ich wzrost w 2018 r. było przyspieszenie wydawania funduszy unijnych, dzięki czemu inwestycje publiczne wzrosły rok do roku o 31,5 proc. Najwyższą dynamikę wzrostu wydatków inwestycyjnych zanotował jednak sektor samorządowy. Ministerstwo informuje, że kluczowy wpływ na prawie 55-procentowy wzrost inwestycji regionalnych miały wybory samorządowe. Nowe programy socjalne zrealizowane w 2019 r. spowodowały wzrost wydatków na świadczenia społeczne o 5,6 proc. Tym samym redystrybucja dochodu odpowiadała w polskim budżecie 2018 r. 16,8 proc. PKB. Dla porównania, najwięcej w Europie w tej kategorii wydają Finowie i Francuzi — około 25 proc. PKB. Według harmonogramu, w przyszłym tygodniu Rada Ministrów ma przyjąć projekt planu finansowego na lata 2019-22, którego częścią będzie aktualizacja programu konwergencji 2019. Po lekturze dokumentu Bruksela do 5 czerwca opublikuje projekt zaleceń dla Polski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy