Czytasz dzięki

Uważaj na kosztowne omyłki

opublikowano: 30-08-2020, 22:00

Popełniając błąd przy wpisaniu firmy do KRS lub złożeniu wniosku o wpis po terminie, można stracić 250 zł.

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą w miarę rozwoju biznesu często chcą przekształcać jej status w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Formalnie to dość proste, ale niektórzy popełniają błędy i ponoszą niepotrzebne koszty. Przy rejestracji firmy trzeba dokonać dwóch opłat. Jedną wnosi się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Wynosi ona 250 zł, jeśli firma jest zakładana przez internet, a 500 zł, gdy formalności są załatwiane u notariusza.

Drugi koszt należy ponieść za wpis do Monitora Sądowego i Gospodarczego (MSiG) i jest to 100 zł. Z tych wydatków nikogo nie zwolni popełnienie błędu, nawet pomyłki w numerze PESEL, gdy z tego powodu KRS odrzuci wniosek.

— O ile można się postarać o zwrot wpłaty z MSiG, to za wpis do KRS nie da się jej odzyskać. Sądy stoją na stanowisku, że opłata jest należna za rozpatrzenie wniosku. Zatem KRS, oceniając go negatywnie, wykonuje swoje zadanie. Wina leży po stronie tego, kto zrobił błąd — mówi Piotr Ciszewski, specjalista ds. podatków w firmie inFakt.

Podpowiada, że w takiej sytuacji można złożyć prośbę o zaliczenie wcześniejszej opłaty na poczet nowego wniosku.

Nie tylko literówki hamują rejestrację firmy, ale też złożenie wniosku do niewłaściwego sądu rejestrowego lub brak załączników. Niektórzy np. nie wiedzą, jakie powinni złożyć.

— Pewnym ułatwieniem jest założenie spółki z o.o. przez portal S24. Jeżeli nie wypełnimy obowiązkowego pola lub nie dodamy wymaganego załącznika, nie będzie można przejść do następnego etapu rejestracji — podpowiada ekspert inFakt.

Błędem jest też niedotrzymanie terminu złożenia wniosku o wpis do KRS, który wynosi siedem dni od spisania umowy spółki, jeżeli zawarto ją przez portal S24, a sześć miesięcy od sporządzenia aktu notarialnego. Opóźnienie skutkuje odrzuceniem sprawy, a wpłacone pieniądze przepadają.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane