Volvo w Państwie Środka

Józef Lewandowski
11-04-2006, 00:00

Volvo chce przejąć udziały Nissana w drugiej co do wielkości chińskiej firmie produkującej auta ciężarowe — doniósł „Dagens Nyheter”.

Volvo stanie się największym światowym producentem samochodów ciężarowych, wyprzedzając DaimlerChrysler, jeśli uda mu się przejęcie udziałów Nissan Motors w Dongfeng, drugiej pod względem wielkości chińskiej fabryce samochodów ciężarowych. Uzyska też potężny kęs łakomego chińskiego rynku, obliczanego na 550 000 rocznie, czyli więcej niż rynki Ameryki Północnej i Europy razem wzięte.

Trwająca od wielu lat współpraca z China National Heavy Trucks Group Co (CNHTC) zaowocowała co prawda w 2003 r. umową o produkcji ciężarówek volvo w zakładach CNHTC, ale ogranicza się na razie do montowania kilkuset samochodów roczne. Projekt produkcji silników volvo wspólnie z CNHTC i największym chińskim producentem ciężarówek FAW nie przyniósł żadnych rezultatów.

Sytuacja ekonomiczna Volvo sprzyja inwestycjom. Na walnym zgromadzeniu w środę Finn Johnsson, prezes Volvo, bronił dobrze zapełnionej kasy przed akcjonariuszami domagającymi się większej dywidendy. Wskazywał na potrzebę finansowania prac badawczych nad nowymi paliwami i oszczędzającymi zużycie paliwa silnikami hybrydowymi oraz wzmocnienia globalnej pozycji firmy. Ekspansja będzie kierowana na Wschód, a jako przykład działań strategicznych podał zakup 19 proc. akcji Nissan Diesel.

Nissan Motors jest właścicielem 50 proc. udziałów w Dongfeng i chce się ich pozbyć. Ich przejęcie wymaga jednak zgody państwa chińskiego, które jest właścicielem 35 proc. akcji Dongfeng. Chińskie przepisy zezwalają jedynie na trzy joint venture w przemyśle samochodowym. Volvo będzie musiało więc zrezygnować z kontaktów zarówno z FAW, jak i CNHTC. Sytuacja jest ryzykowna, jeśli wejście do Dongfeng nie wypali — Volvo straci chińskie przyczółki do dalszej ekspansji i będzie musiało zaczynać wszystko od początku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Józef Lewandowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Volvo w Państwie Środka