Czytasz dzięki

W fabrykach aut hula wiatr

opublikowano: 16-07-2020, 22:00

Malejący popyt na nowe samochody i wywołane pandemią przestoje drastycznie odbiły się na wynikach polskich fabryk.

Z danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że w pierwszym półroczu 2020 z taśm największego w naszym kraju producenta aut — spółki Volkswagen Poznań — zjechało tylko nieco ponad 102 tys. samochodów. To aż o blisko 48 tys. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza spadek o niemal 32 proc. Fabryki VW nie pracowały przez ponad miesiąc (od 20 marca do 27 kwietnia 2020 r. ), w wyniku czego w ciągu półrocza udało się wyprodukować: 62,5 tys. szt. modelu caddy (spadek r/r o 24,6 proc.), 23,1 tys. crafterów (-42 proc.), 9,6 tys. transporterów (-48,2 proc.) oraz niespełna 6,9 tys. aut MAN TGE i e-TGE (-23,3 proc.).

Przypomnijmy, że od kilku lat produkcja w polskich zakładach VW nieprzerwanie rosła. W 2106 r. z taśm zjechało 185,6 tys. aut, a w ubiegłym roku ponad 266 tys. Przedstawiciele firmy nie prognozują, ile samochodów zostanie wyprodukowanych w tym roku — przyznają tylko, że mniej niż w 2019 r. Pandemia nie oszczędziła również drugiego co do wielkości producenta aut w Polsce, czyli FCA Poland. W jego polskich zakładach tpowstają: fiat 500, abarth i lancia ypsilon. Fabryka wstrzymała produkcję 16 marca, a wznowiła ją 16 czerwca. Trzymiesięczna przerwa zaowocowała spadkiem produkcji w pierwszym półroczu o niemal 53,3 proc. Z taśm zjechało 67,9 tys. aut, czyli o ponad 77,3 tys. mniej niż rok wcześniej. W opinii przedstawicieli Samaru kryzys wywołany koronawirusem zapewne pogłębi trwający od kilku lat (z przerwami) spadek produkcji w zakładach FCA. W 2016 r. taśmę opuściło 273,8 tys. aut, w roku ubiegłym już tylko 263,2 tys.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przyszłość tyskiej fabryki może w dużej mierze zależeć od ostatecznych ustaleń dotyczących planowanej na przełom 2020 i 2021 r. fuzji koncernu FCA z grupą PSA — zaznacza Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Opel Manufacturing Poland od kilku lat nie udziela informacji o wielkości produkcji w poszczególnych miesiącach. Można jednak przypuszczać, że spadek produkcji wywołany pandemią koronawirusa jest duży. Przerwa w pracy fabryki trwała od 18 marca do 8 czerwca 2020 r., a produkcja w Gliwicach, gdzie powstaje opel astra, spada od kilku lat. O ile w 2016 r. z taśm montażowych zakładu wyjechało 201,2 tys. samochodów, o tyle w ubiegłym roku już tylko 92,5 tys. Na wyniki polskich zakładów ma wpływ kondycja branży motoryzacyjnej w całej UE i Wielkiej Brytanii. Jest dramatyczna — tylko do początku czerwca koncerny zmniejszyły produkcję o 2,5 mln pojazdów, drastycznie spadł też popyt.

Uczestnicy spotkania liderów sektora motoryzacyjnego, zorganizowanego przez DNB Bank Polska, są zgodni: branżę czekają duże zmiany. Już na przełomie marca i kwietnia praktycznie wszyscy europejscy producenci samochodów wstrzymali prace, a dostawcy części walczyli o zachowanie płynności finansowej. Europa odnotowuje też drastyczny spadek liczby rejestracji nowych samochodów. Pierwsze półrocze 2020 zakończyło się w UE spadkiem o ponad 38 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) prognozuje, że w całym 2020 r. sprzedaż aut spadnie o 25 proc., co oznacza, że na drogi wyjedzie o 3 mln aut osobowych mniej niż w 2019 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane