W przemyśle zrobiło się bezpieczniej

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 06-01-2020, 22:00

Liczba niewypłacalności wśród firm produkcyjnych zmniejszyła się tak bardzo, że nie da się jej wytłumaczyć wyłącznie efektami sezonowymi.

W listopadzie w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” ogłoszono zaledwie 60 postępowań o niewypłacalność — mniej niż w październiku bieżącego roku i listopadzie ubiegłego, odpowiednio: o jedną trzecią i 30 proc. Wynik jest najlepszy od lutego 2016 r., kiedy zaczęło obowiązywać prawo restrukturyzacyjne, ułatwiające ochronę właścicieli firm przed wierzycielami.

Zaskakujący może się wydawać fakt, że liczba niewypłacalności spada akurat w okresie spowolnienia gospodarczego. Od połowy 2019 r. świadczące o nim sygnały są coraz wyraźniejsze — dane o PKB oraz produkcji przemysłowej i budowlanej wskazują na hamowanie aktywności gospodarczej. Listopad miał aż o dwa dni robocze mniej niż przed rokiem. Może to być jedną z przyczyn spadku liczby postępowań (ze względu na mniejszą aktywność administracji) — ale niejedyną. Spadek jest zbyt duży, by dało się go wytłumaczyć wyłącznie efektami sezonowymi. Nie można wykluczyć, że to zwykły „szum w danych” — przypadkowa zmiana, która odwróci się w kolejnych miesiącach.

Niewykluczone jest jednak również, że firmy odbudowują płynność i marże dzięki wyższym cenom i mniejszej presji kosztowej. Nawet jeżeli listopadowa obniżka wskaźnika jest chwilowa, trend spadkowy wydaje się stabilny i sugeruje, że bezpieczeństwo finansowe w sektorze przedsiębiorstw się zwiększa. To głównie zasługa przemysłu, w którym od wielu miesięcy ubywa firm ratujących się przed wierzycielami. W ciągu roku liczba niewypłacalności w tym sektorze obniżyła się aż o 16,5 proc. (a licząc tylko spółki prawa handlowego — o 10 proc.). Spadek widać m.in. w przetwórstwie żywności, drewna i surowców mineralnych (produkcja szkła, cementu, cegieł itd.). Wciąż rośnie natomiast liczba niewypłacalności w handlu i transporcie.

Chcesz regularnie otrzymywać analizy ekonomiczne wspomagające prowadzenie biznesu w Polsce i Unii Europejskiej — monitoring bieżącej koniunktury, briefing regulacyjno-polityczny, analizę polskiego eksportu według branż? Zobacz ofertę PB Forecast Makro UE oraz pozostałych pakietów PB Forecast w nowym serwisie „Pulsu Biznesu” i centrum analiz SpotData. 
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ignacy Morawski, SpotData

Polecane