Walka o granty idzie jak po grudzie

opublikowano: 03-09-2018, 22:00

Firmy ze wschodu chcą podbijać nowe rynki. Nie jest im jednak łatwo pozyskać dotacje na ten cel.

Do dziś mali i średni gracze z makroregionu Polska Wschodnia mogą składać wnioski o dofinansowanie kosztów opracowania i wdrożenia modelu biznesowego związanego z ekspansją zagraniczną. Pula dotacji, przeznaczona na dwie rundy tegorocznej edycji działania 1.2 programu Polska Wschodnia, to 100 mln zł. W pierwszej turze, która zakończyła się w marcu, wsparcie w wysokości ponad 13,5 mln zł otrzymały 34 projekty. Do podziału między wnioskodawców pozostała jeszcze znaczna kwota.

— Czy wyniki pierwszej rundy naboru świadczą o tym, że mali i średni przedsiębiorcy ze wschodniej Polski nie są zainteresowani rozwojem działalności eksportowej? Niekoniecznie. Problemem może być niewystarczająca promocja konkursu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Przedstawicielom biznesu często brakuje szczegółowych informacji o kosztach kwalifikowanych planowanych projektów i zasadach promocji produktów i usług na konkretnych rynkach — mówi Jan Kordasiewicz, ekspert ds. B+R i funduszy unijnych z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

Jego zdaniem, formuła konkursu również może zniechęcać przedsiębiorców do składania wniosków.

— Inne nabory, organizowane przez rządową agencję, są ciągłe i podzielone na kilka rund oceny wniosków. Takie rozwiązanie pozwala firmom na lepsze zaplanowanie harmonogramu i budżetu projektu — ocenia Jan Kordasiewicz.

Co jeszcze wpływa na niską popularność konkursu? Jego adresatem jest stosunkowo wąska grupa przedsiębiorców.

— Do naboru mogą przystąpić firmy, u których udział przychodów ze sprzedaży zagranicznej nie przekracza 30 proc. w ostatnim zamkniętym roku obrotowym. We wschodniej Polsce nie brakuje firm, które byłyby zainteresowane dotacjami na podbój nowych rynków, ale uniemożliwiaim to wspomniany wymóg. Idea rozdzielania naborów dla małych i dużych graczy jest słuszna. Jednak w przypadku działania 1.2 rozszerzenie grupy docelowej o większe firmy nie zmniejszyłoby szans na granty dla obecnych, potencjalnych beneficjentów — uważa ekspert Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

Dotacje z działania 1.2 POPW pokrywają wydatki związane m.in. z usługami doradczymi i udziałem przedstawicieli biznesu w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych. Grantami można sfinansować też koszty powstania materiałów informacyjno-promocyjnych, tłumaczeń, szkoleń, a także badań i testów produktów przeznaczonych na nowe rynki.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane