Warszawa kupi tramwaje od Koreańczyków

opublikowano: 08-02-2019, 20:23

W przetargu na dostawę 213 nowych tramwajów dla stolicy wygrała Hyundai Rotem Company. Firma dostarczy je za 1,8 mld zł.

Od ponad dwóch lat to zamówienie budziło duże emocje producentów pojazdów szynowych. Chodzi o dostawę ponad 213 tramwajów dla Warszawy (123 w ramach umowy podstawowej i kolejnych 90 w ramach opcji), czyli kontrakt potencjalnie warty niemal 2 mld zł. To rekordowe zamówienie spółki Tramwaje Warszawskie, podlegającej urzędowi miasta. 

Zobacz więcej

Fot. Pixaby CC0

W pierwszym przetargu, ogłoszonym w lutym 2017 r., nie udało się wybrać żadnej oferty. Firmy ostro rywalizowały, składając odwołania w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO). W sprawie przetargu orzekał także Sąd Okręgowy. Po wielu miesiącach postępowanie ostatecznie zostało unieważnione przez zamawiającego. Tramwaje Warszawskie ogłosiły kolejne, lecz ze zmienionymi kryteriami. Tym razem niektóre firmy wycofały się z rywalizacji (zrezygnowały m.in. Skoda i Alstom). 

Długa droga po wygraną

8 lutego 2019 r. Tramwaje Warszawskie ogłosiły zwycięzcę drugiego przetargu  – Hyundai Rotem Company. To ta sama firma, która w pierwszym przetargu składała odwołania do KIO aż trzy razy. Była wówczas najbliższa zdobycia kontraktu, ponieważ zaoferowana przez nią cena była zbliżona do kwoty przeznaczonej na zamówienie przez Tramwaje Warszawskie. Jej ofertę podważył jednak sąd okręgowy, który uznał, że błędy formalne w ofercie spółki nie były omyłką, lecz intencjonalnym działaniem, a miasto ją wykluczyło. W drugim podejściu spółka zaproponowała, że zbuduje pojazdy za 1 mld 852 mln zł netto. 

– Tramwaje Warszawskie wybrały najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją firma Hyundai Rotem Company. Nowe wagony pojadą nie tylko po istniejących trasach, ale wyjadą także na nowe, np. do Wilanowa – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. 

W drugim przetargu wpłynęły trzy oferty. Oprócz Hyundai Rotem Company złożyły je konsorcjum Stadler Polska i Solaris Trams, Pesa Bydgoszcz. Do ostatniej chwili miejska spółka liczyła jeszcze na dwie inne - od Siemens i Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), ale firmy poinformowały tylko, że nie wezmą udziału w postępowaniu. Oferta konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram jeszcze w grudniu 2018 r. została odrzucona z uwagi na zaproponowane terminy niezgodne z wymaganiami Tramwajów Warszawskich. Z kolei propozycja Pesy przekracza kwotę, jaką miejska spółka mogła przeznaczyć na zakupy. 

Nowa jakość w stolicy

W ramach zamówienia podstawowego producent powinien dostarczyć nowe tramwaje do końca października 2022 r., a w ramach opcji – do końca października 2023 r. Dostawy wagonów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Wcześniej zgodę na kontrakt obu spółek będzie musiał wyrazić Urząd Zamówień Publicznych.

– Ze względu na różne potrzeby przewozowe chcemy kupić trzy rodzaje szynowych pojazdów, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i w wersji dwukierunkowej. Wszystkie nowe tramwaje będą niskopodłogowe, co oznacza, że będę przyjazne niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach. Tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring, w system informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz. 

Dzisiaj po ulicach Warszawy jeździ prawie 530 tramwajów.  311 wagonów, czyli 59 proc. tej floty, to wagony niskopodłogowe. 

– Już dziś wśród miast eksploatujących tramwaje Warszawa może się pochwalić najwyższym w Polsce procentowym udziałem wagonów niskopodłogowych, kupowanych jako nowe – twierdzi Maciej Dutkiewicz. [AR]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu