Warszawa w Nowym Jorku

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 11-12-2017, 22:00

Stolica ma swoje pięć minut. Przedstawiciele miasta i ich partnerzy spotkali się w USA z potencjalnymi inwestorami.

Przez wiele lat władze Warszawy nie walczyły z innymi miastami o inwestorów, ale to się w tym roku zmieniło: powstał specjalny zespół, a Michał Olszewski, wiceprezydent stolicy, właśnie wrócił z Nowego Jorku, gdzie w towarzystwie firm deweloperskich Echo Investment i HB Reavis Poland, agencji nieruchomości komercyjnych Colliers oraz firmy rekrutacyjnej Michael Page, namawiał potencjalnych inwestorów do wyboru Warszawy. Pod koniec listopada podobne spotkanie odbyło się w Londynie. W przyszłym roku możliwe są wizyty w krajach skandynawskich, Niemczech i Szwajcarii.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

Kolejne edycje...

— Rozmawialiśmy z kilkoma instytucjami finansowymi i firmami farmaceutycznymi oraz konsultingowymi. Mieliśmy dwa duże spotkania, na których było po 6-8 inwestorów, oraz dwa indywidualne z instytucjami finansowymi prowadzącymi działalność w Warszawie, które chcemy namówić na otwarcie centrum usług biznesowych — mówi Michał Olszewski.

Inne polskie miasta też podejmują podobne inicjatywy.

— W tym roku w czerwcu Gdynia, Lublin i Poznań wspólniewybrały się do Londynu i wzięły udział w spotkaniu organizowanym specjalnie dla nich przez londyński think- -tank Emerging Europe. Z miastami pojechali przedstawiciele firm deweloperskich, w tym Savills i Colliers International. Organizator zapewnił indywidualne spotkania z brytyjskimi firmami, m.in. bankiem Goldman Sachs — informuje Wiktor Doktór, prezes fundacji Pro Progressio, zajmującej się rozwojem outsourcingu w Polsce.

...firmy...

Warszawa ma teraz dobrą passę. Po „mercedesie w centrach usług”, czyli projekcie JP Morgana, który stworzy w Warszawie 3 tys. etatów, miasto ma szansę na kolejną wielką markę. Brytyjski bank Standard Chartered chce zatrudnić 500 (a nieoficjalnie nawet 1 tys.) osób w centrum usług, a pod uwagę w Polsce bierze Warszawę oraz Kraków. Przedstawiciele firmy mieli spotkanie w Ministerstwie Rozwoju. Decyzja powinna zapaść w pierwszym kwartale przyszłego roku. Nad lokalizacją w stolicy Polski laboratorium B+R zatrudniającego 200 osób zastanawia się też francuska firma farmaceutyczna. Do Warszawy przyjedzie w styczniu.

...i pomysły

Cel Warszawy i jej partnerów jest jeden: promocja stolicy.

— Za mało chwalimy się sukcesami i chcemy prezentowaćnasz kraj i rynek znaczącym graczom — mówi Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzający Colliers International w Polsce. Pomysł, jak promować Warszawę, ma Mikołaj Martynuska, członek zarządu Echo Investment ds. inwestycji i rozwoju spółki.

— Stolica powinna się pozycjonować jako hub biznesowy w naszej części świata. Porównujemy się z Pragą czy Budapesztem, a powinniśmy z Wiedniem czy Sztokholmem, gdzie rynek biurowy jest 2-3-krotnie większy. Warszawa ma potencjał, by stać się Frankfurtem lub Berlinem tej części świata — mówi Mikołaj Martynuska. Atuty stolicy wymienia Piotr Dziedzic, dyrektor polskiego oddziału firmy rekrutacyjnej Michael Page.

— W Polsce jest 1,5 mln studentów, w tym 400 tys. osób na kierunkach finansowych i IT. 17 proc. Polaków ma wyższe wykształcenie. Mam nadzieję, że uda nam się namówić jednego lub dwóch inwestorów do otwarcia centrum usług wspólnych w stolicy — mówi Piotr Dziedzic. Uczestnicy roadshow chcą utwierdzić inwestorów, że Polska pozostaje otwarta. — To szczególnie ważne, bo ostatnie zawirowania polityczne i prawno-podatkowe rodzą w głowach inwestorów sporo pytań — mówi Stanislav Frnka, prezes HB Reavis Poland. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Warszawa w Nowym Jorku