Wartości to DNA firmy

  • Marta Bellon
28-03-2013, 00:00

Zarządzanie: Wartości trzeba określić razem z załogą firmy i nie zapominać o ich redefiniowaniu w miarę rozwoju biznesu. Nie tylko w korporacji

Innowacja, jakość, zadowolenie klienta, uczciwość i ekologia to najważniejsze wartości według pracowników ponad 4 tys. firm z 13 krajów, które przebadano w celu opracowania Międzynarodowego Indeksu Wartości Korporacyjnych 2013. W badaniu uczestniczyli również przedstawiciele przedsiębiorstw z Polski. I choć znaczna część z nich nie zna wartości, którymi kieruje się zatrudniająca ich firma, to zdecydowana większość (prawie trzy czwarte) uważa, że definiowanie wartości korporacyjnych jest przydatne.

Kodeks etyczny

Do czego? Czy nie jest to kolejny zbiór pustych haseł, traktowanych zarówno przez pracodawców, jak i pracowników po macoszemu? Jeżeli tak jest — to błąd. Według ekspertów, zidentyfikowane przez firmę wartości korporacyjne mogą się jej przysłużyć zarówno w czasie prosperity, jak i w okresie spowolnienia. Wbrew nazwie definiowanie wartości nie sprawdza się wyłącznie w dużych korporacjach. Tak samo przydatne jest w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Wartości wyznaczają kierunek, w którym podąża firma, niezależnie od jej wielkości, i pozwalają ustalić zasady działania, zgodnie z którymi dana organizacja jest w stanie osiągnąć założone cele. Jeżeli są one zdefiniowane, to zachowanie całej załogi firmy, począwszy od prezesa aż po pracowników niższego szczebla, powinno być im podporządkowane. Wartości mogą przybrać formę celów, które pracodawca wyznacza w strategii, takie jak efektywność, wydajność, jakość, innowacyjność.

— Firmy definiują, co rozumieją pod tymi hasłami, i ustalają, jakie działania powinny być podejmowane, by dane cele zostały osiągnięte. Te misje i wartości tworzą pewien kodeks etyczny, zgodnie z którym działa firma. W przedsiębiorstwie, które ma zdefiniowane wartości korporacyjne, to one są szefem, a nie prezes czy rada nadzorcza — podkreśla Edyta Kwapich- -Lenik z On Board PR Ecco Network. Wykorzystanie wartości to obecnie jeden z głównych trendów w dziedzinie zarządzania. Są też jednym z ważnych instrumentów nowoczesnego marketingu.

Pomagają pracodawcy w kształtowaniu pożądanego zachowania pracowników, ich rekrutacji czy podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących działań marketingowych. Aby jednak dobrze je wykorzystać, należy jednak pamiętać o zasadzie nr 1 — czyli identyfikowaniu ich wspólnie z załogą, bo to ona będzie później realizować zadania im podporządkowane.

— Pracownicy będą bardziej zaangażowani w dążenie do realizacji wartości, jeżeli sami będą uczestniczyć w ich definiowaniu. Już po wdrożeniu wartości nie należy zapominać o ich redefiniowaniu, które powinno polegać raczej na rozszerzaniu ich znaczenia, a nie jego zmiany — próbach stworzenia schematu polegającego na podejmowaniu decyzji podporządkowanych wartościom — mówi Edyta Kwapich-Lenik.

Pozytywny wizerunek

Zestawienie najistotniejszych dla danej firmy wartości przydaje się nie tylko w czasach spokojnych gospodarczo. Może się okazać, że sprawdzi się również wtedy, gdy do drzwi firmy lub branży, w której działa, zapuka kryzys.

— By łatwiej przejść przez kryzys, potrzebny jest pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Gdy firma wprowadza wartości i podporządkowuje im swoje działania, wytwarza się pewna kultura organizacyjna,która pomaga przetrwać trudny okres. Co więcej, redefiniowanie wartości może pomóc w obniżeniu kosztów funkcjonowania firmy, np. taka wartość jak efektywność czy działania podporządkowane CSR, takie jak zatrudnianie studentów i uczniów szkół średnich. To wszystko może przyczynić się do większej efektywności, a więc i zmniejszenia kosztów działalności — przekonuje Edyta Kwapich-Lenik.

Pod względem świadomości stosowanych w firmach wartości korporacyjnych Polacy wypadają blado na tle respondentów z innych krajów: Francuzów, Brytyjczyków, Niemców i przede wszystkim Szwajcarów, spośród których jedynie 12 proc. nie było w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o wartości korporacyjne, jakimi kierują się ich przedsiębiorstwa. Ale nigdy nie jest za późno, by tę różnicę nadrobić.

— Każdy moment jest dobry, by podjąć temat wartości korporacyjnych w firmie. Bardzo istotny jest też ciągły wewnętrzny dialog. Gdy chcemy podjąć jakieś decyzje, ważne jest, by pracownicy rozumieli, dlaczego je podejmujemy, jakiej wartości są one podporządkowane — radzi Edyta Kwapich-Lenik. Raport „Corporate Values Index 2013” przygotowały firmy doradztwa PR tworzące międzynarodową sieć Ecco Network.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Wartości to DNA firmy