Ważą się losy gwarancji dla Pesy

opublikowano: 14-03-2018, 22:00

Rozmowy Pesy i PZU dotyczące poręczenia kontraktów na remont wagonów idą jak po grudzie. A zegar tyka…

Pesa poprawiła w Urzędzie Transportu Kolejowego pomyłkę w dokumentach homologacji pojazdów elf 2 i jutro zamówione składy przekaże Przewozom Regionalnym. Gorzej natomiast idą jej przygotowania do realizacji kontraktu na modernizację 180 wagonów dla PKP Intercity. Pesa ma wprawdzie finansowanie obrotowe na bieżące zamówienia od konsorcjum banków, którego liderem jest PKO BP, ale ma problem z pozyskaniem gwarancji dobrego wykonania z PZU. Chodzi o 51,4 mln zł poręczenia. Zegar tyka, bo umowy z PKP Intercity powinny być podpisane jeszcze w marcu.

Pesa, którą kieruje Krzysztof Sędzikowski, próbuje uporać się z zaległymi zleceniami i pozyskać nowe kontrakty…
Wyświetl galerię [1/2]

PRACA U PODSTAW:

Pesa, którą kieruje Krzysztof Sędzikowski, próbuje uporać się z zaległymi zleceniami i pozyskać nowe kontrakty… Fot. Marek Wiśniewski

— Rozmowy są prowadzone, mamy nadzieję, że w marcu uzyskamy gwarancje i jeszcze w tym miesiącu albo tuż po świętach Wielkiej Nocy podpiszemy umowy z PKP Intercity — mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy. Do „PB” docierają sygnały, że przedstawiciele PZU czekali na ubiegłotygodniowe walne, które wprowadziło zmiany w radzie nadzorczej. Przed jego decyzjami wstrzymywali się więc z podjęciem kroków, dlatego też długo i opornie toczyły się negocjacje gwarancyjne z Pesą.

— W ostatnich dniach jednak przyśpieszyły i idą w dobrym kierunku — twierdzi jeden z naszych rozmówców.

Na szczytach władzy

Inny nasz rozmówca uważa natomiast, że długotrwałe uzgodnienia gwarancyjne to efekt przekładających się na biznes rządowych tarć między zwolennikami premiera Mateusza Morawieckiego oraz Zbigniewa Ziobry, ministra sprawiedliwości. Na tarciach może jednak ucierpieć flagowy program rządowy, czyli Luxtorpeda, którego Pesa miała być filarem. Gwarancje i sprawna realizacja kontraktów są także ważne dla Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), który niedawno otrzymał wyłączność na negocjacje dotyczące dokapitalizowania bydgoskiej spółki. Do połowy roku, po uzgodnieniu umów oraz uzyskaniu opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może zostać jej akcjonariuszem. Paweł Borys, prezes PFR, nie chce jednak komentować procedury pozyskiwania przez spółkę gwarancji i jej wpływu na sytuację oraz proces dokapitalizowania Pesy.

Czytaj także>>PFR ma wyłączność na zakup Pesy oraz PFR jedzie do Pesy, Skoda na bocznicy

Do zamknięcia tego wydania „PB” PZU nie odpowiedział na pytania „PB” dotyczące terminu udzielenia poręczeń i przyczyn długotrwałej procedury negocjacji. Jeśli Pesa nie przedstawi na czas gwarancji dobrego wykonania kontraktów, to — w czarnym scenariuszu — PKP Intercity mogą jej zatrzymać wadium i zablokować start w przetargach. Przewoźnikowi jednak także zależy na szybkim podpisaniu umów, bo musi szybko odnowić przestarzały tabor.

Koło historii

Pesa już raz, w ubiegłym roku, nie podpisała umowy na dostawę tramwajów dla Krakowa. Wówczas związkowcy twierdzili, że powodem był brak gwarancji PZU. Przedstawiciele ubezpieczyciela zapewniali natomiast, że spółka „ocenia wszystkie podmioty ubiegające się o gwarancje ubezpieczeniowe zarówno pod względem kondycji finansowej, jak i zdolności do wykonywania kontraktów” i te kryteria dotyczą również Pesy. Władze bydgoskiej spółki interweniowały nawet u premier Beaty Szydło. Wtedy jednak linie gwarancyjne udało się odblokować. Spółka uzyskała 200 mln zł kredytu restrukturyzacyjnego z krajowych banków, co pozwoliło jej ustabilizować działalność. Niedawno nawet przeprowadziła pierwszy etap szkolenia maszynistów z grupy niemieckiej DB, dla której realizuje opóźniony kontrakt na pojazdy spalinowe link. Pesa ma problemy finansowe, bo w poprzedniej perspektywie unijnej wygrała wiele kontraktów, których nie była w stanie wykonać i kontrahenci naliczyli jej kary. By wyjść na prostą, potrzebuje dokapitalizowania przez inwestora, finansowania i gwarancji kontraktowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Ważą się losy gwarancji dla Pesy