Globalne roszady kapitałowe mogą zmienić nie do poznania kształt europejskiego i polskiego rynku słodyczy. Zachodnia prasa donosi, że po odrzuceniu przez zarząd brytyjskiej grupy Cadbury wartej 9,8 mld GBP oferty przejęcia jej akcji przez amerykański koncern Kraft Foods, do zakupu producenta słodyczy przymierzają się teraz włoskie Ferrero i amerykański Hershey. Dzięki temu Wedel, należący do Cadbury, może zyskać nowego właściciela, a na polskim rynku może powstać grupa cukiernicza, która nie będzie miała sobie równych i zostawi daleko w tyle Krafta, Marsa czy Jutrzenkę.
Tajemnicze rozmowy
O możliwym przejęciu i to w co
najmniej dwóch różnych wariantach rozpisuje się prasa gospodarcza całego świata.
Amerykańskie media donoszą, że Hershey rozważa złożenie oferty na zakup akcji
Cadbury albo we współpracy z firmą Ferrero, albo samodzielnie przy wsparciu
finansowym banków. Włoskie media informują, że Ferrero także bierze pod uwagę
możliwość połączenia sił z Cadbury we współpracy z inwestorami finansowymi.
Brytyjskie media podkreślają, że zarówno Hershey jak i Ferrero oficjalnie
potwierdziły zainteresowanie przejęciem Cadbury, choć zrobiły to w formie bardzo
lakonicznych i niczego nie przesądzających komunikatów. Nic dziwnego, że w
spekulacjach prasowych ciągle wymienia się Krafta jako poważnego kandydata w
grze o Cadbury, który może odczekać trochę i złożyć kolejną ofertę.
Biorąc jednak pod uwagę wyrażaną wielokrotnie przez zarząd Cadbury niechęć wobec modelu biznesowego Krafta wydaje się, że Hershey oraz Ferrero mają spore szanse.
— Hershey od dłuższego czasu przymierza się do ekspansji na europejskim rynku, a przejęcie Cadbury byłoby dla niego świetnym sposobem, żeby ten plan zrealizować. Cena za Cadbury jest jednak wysoka, więc nie sądzę, żeby Ferrero czy Hershey zdecydowali się na przejęcie w pojedynkę. Mogą przejąć tę firmę w konsorcjum, a potem podzielić się jej aktywami w zależności od potrzeb i ograniczeń na różnych rynkach, np. z tytułu przepisów antymonopolowych — mówi znawca rynku cukiernicze chcący zachować anonimowość.
Silny tandem
Niezależnie od rozwoju wypadków, już dziś
można przewidzieć, jakie skutki rynkowe miałoby połączenie Cadbury z Ferrero dla
polskiego rynku. Dzięki niemu powstałby zdecydowany numer jeden w branży
słodyczy. W jego rękach znalazłyby się obok siebie takie marki, jak Wedel,
Nutella, Kinder Bueno, Ferrero i Tic Tac. Łączne udziały w rynku słodyczy
czekoladowych Cadbury Wedel i Ferrero w Polsce sięgnęłyby 30 proc., a w rynku
cukierków 20 proc. Hershey na razie nie działa na polskim rynku.