Wiarygodne zestawienie godnych zaufania

Warto zweryfikować wyniki firmy, aby trafić do elity małych i średnich przedsiębiorstw

Gazele to rodzaj antylop o średnich wymiarach ciała, żyjących w stadach i umiejętnie dostosowujących się do warunków środowiska. Ich obroną przed większymi od nich drapieżnikami jest ubarwienie upodabniające je do otoczenia, a w razie bezpośredniego zagrożenia atakiem — umiejętność szybkiej ucieczki. To właśnie te cechy gazel sprawiły, że szesnaście lat temu, opracowując pierwsze zestawienie małych i średnich dynamicznie rozwijających się firm, nazwaliśmy je Gazelami Biznesu.

Zobacz więcej

Grzegorz Kawecki

Naszym celem było bowiem stworzenie rankingu przedsiębiorstw, które ze względu na wielkość nie mają szansy zaistnieć w zestawieniach firm największych, najzyskowniejszych czy najcenniejszych, zasługują jednak na wyróżnienie z powodu swojego udziału w życiu gospodarczym kraju, a także elastyczność w działaniu i umiejętność radzenia sobie na rynkach, na których brylują często więksi i silniejsi konkurenci. W rankingu „Gazele Biznesu” o miejscu firmy decyduje przede wszystkim jej dynamiczny rozwój, wyrażony przyrostem obrotów i stałym zyskiem. Według przyjętych przez nas w roku 2000 i niezmienianych do dziś kryteriów Gazelą Biznesu może zostać firma, która w pierwszym z trzech branych pod uwagę lat osiągnęła obroty nie mniejsze niż 3 mln zł i nie większe niż 200 mln zł oraz z roku na rok notowała przyrost obrotów i zysk.

Jak zostać Gazelą

Do tytułu Gazeli Biznesu można dojść dwiema drogami. Pierwszą, dającą większą pewność, jest wypełnienie zgłoszenia na stronie www.pb.pl lub www.coface.pl. Wówczas specjaliści od gromadzenia i weryfikacji danych na temat firm ze współpracującej z „Pulsem Biznesu” wywiadowni gospodarczej Coface z pewnością zweryfikują wyniki przedsiębiorstwa i zdecydują, czy może zostać zakwalifikowane do rankingu.

Weryfikacja dotyczy przede wszystkim wyników finansowych firm. W 17. edycji rankingu, którą opublikujemy w grudniu 2016 r., pod uwagę będą brane wyniki z lat 2013-15, a o miejscu w zestawieniu zdecyduje osiągnięty w tym czasie, a wyrażony w procentach przyrost obrotów.

Drugą drogę można nazwać „zaoczną”. Daje ona szansę, lecz nie pewność zweryfikowania wyników firmy pod kątem kryteriów, jakie musi spełniać Gazela Biznesu. Specjaliści z Coface’a przeszukują bowiem ogólnodostępne bazy danych przedsiębiorstw, wybierając te, które spełniają kryteria. Nie mają jednak przecież dostępu do wyników wszystkich firm, które mogłyby być zainteresowane udziałem w naszym zestawieniu. Bez względu na sposób zakwalifikowania do rankingu — przez zgłoszenie czy wyszukanie w bazie danych przez Coface — firmy są o tym zawiadamiane przez redakcję.

Nie tylko ranking

Ale po kolei. Kolejność etapów opracowania rankingu jest następująca. Od dzisiaj do końca września potrwa gromadzenie zgłoszeń i wyszukiwanie firm spełniających kryteria rankingu. W październiku specjaliści z Coface’a dokończą weryfikację wyników i sporządzą ostateczną wersję rankingu. Do redakcji „Pulsu Biznesu” trafi on na początku listopada. Kolejne półtora miesiąca potrwa przygotowanie do druku tabel rankingu, a także opracowywanie towarzyszących im tekstów.

Oprócz różnych opracowań poświęconych Gazelom Biznesu jako grupie małych i średnich przedsiębiorstw będą to wizytówki firm, które zajęły czołowe miejsca w podrankingach województw. Równocześnie z pracami nad publikacją zawierającą ranking odbywać się będą przygotowania do organizacji dwunastu gal w stolicach największych województw.

Laureaci rankingu odbiorą tam pamiątkowe dyplomy i statuetki. Ranking zostanie opublikowany pod koniec grudnia 2016 r., zaś cykl gal rozpocznie się w styczniu 2017 r. i potrwa do pierwszych dni marca. Wszyscy otrzymają z odpowiednim wyprzedzeniem zaproszenia do udziału w tych imprezach. Warto podkreślić, że udział w rankingu i we wszystkich towarzyszących mu wydarzeniach jest bezpłatny. Obok czytelnych i niezmiennych od lat kryteriów decyduje to o jego wiarygodności i popularności wśród przedsiębiorców, którzy od lat chętnie zabiegają o tytuł Gazeli Biznesu.

Do czego to potrzebne?

No właśnie, w Polsce powstaje wiele rankingów, jednak żaden z tych, które dotyczą małych i średnich przedsiębiorstw, nie ma tak długiej historii. A to właśnie ona wraz z czytelnością kryteriów decyduje o wiarygodności Gazel Biznesu i sprawia, że ten tytuł jest rzetelnym świadectwem dobrej kondycji firmy. Jest rozpoznawalny do tego stopnia, że przedsiębiorstwa, które go zdobyły, w kontaktach biznesowych stosują wobec siebie uproszczone procedury. Doceniają go również niektóre instytucje finansowe, traktując jako zaletę np. przy ocenie wiarygodności kredytowej. Gorąco zachęcamy więc do udziału w kolejnej edycji rankingu „Gazele Biznesu”. Z jego szczegółowym regulaminem można się zapoznać na stronie www.gazele.pl.

Gazela Biznesu 2016 jest firmą, która:

rozpoczęła działalność przed rokiem 2013 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś; w latach 2013-15 ani razu nie odnotowała straty; w roku 2013 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł; w latach 2013-15 z roku na rok odnotowywała przyrost sprzedaży; przynajmniej od roku 2013 publikuje swoje wyniki finansowe w „Monitorze Polskim B” lub udostępniła informacje na ich temat firmie Coface lub redakcji „Pulsu Biznesu”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Kowalczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Wiarygodne zestawienie godnych zaufania