Więcej firm może wyjść na prostą

opublikowano: 24-11-2020, 14:12

Do tej pory więcej restrukturyzacji było umarzanych niż kończyło się sukcesem. Uproszczone postępowanie powinno to zmienić.

W trzecim kwartale otwarto aż 231 restrukturyzacji, z czego 60 proc. to uproszczone postępowania, wprowadzone w ramach Tarczy 4.0 – wynika z raportu, który przygotowała spółka Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja we współpracy z platformą analityczną SpotData.

Nowe górą
Nowe górą
- Dotychczas przedsiębiorcy najczęściej wybierali przyspieszone postępowanie układowe. Teraz wolą uproszczoną restrukturyzację – mówi Piotr Zimmerman, radca prawny i doradca restrukturyzacyjny, wspólnik w Kancelarii Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja.

Za wcześnie

W drugim kwartale wszystkich nowych restrukturyzacji było tylko 99, a w pierwszym 121. Natomiast liczba upadłości, która obecnie wynosi 145, jest na zbliżonym poziomie, jak w poprzednich kwartałach.

Jeśli chodzi o konkretne procedury dające szanse na wyjście na prostą, dotychczas przedsiębiorcy najczęściej wybierali przyspieszone postępowanie układowe. Teraz wolą uproszczoną restrukturyzację. W jej ramach wierzyciele i dłużnik dogadują się w dużej mierze bez udziału sądu.

Autorzy raportu zauważają, że obecnie analiza danych i próba oceny wpływu epidemii na wypłacalność firm nie jest prosta. Po pierwsze, liczbę upadłości ograniczyły Tarcze Antykryzysowe, a także program wynagrodzeń postojowych i pożyczek dla firm. Po drugie, wdrożenie nowej formy restrukturyzacji zwiększyło liczbę takich procesów.

Trudno ocenić także efektywność rozwiązań wdrożonych w ramach Tarczy Antykryzysowej 4.0. Zgodnie z tą ustawą podmioty, które skorzystały z uproszczonej restrukturyzacji, są zobowiązane do złożenia wniosku o zatwierdzenie układu w ciągu czterech miesięcy od momentu obwieszczenia o rozpoczęciu postępowania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Można się więc spodziewać fali takich wniosków w ostatnim kwartale tego roku. Natomiast zatwierdzenia układów przez sądy powinny pojawić się na przełomie ostatniego kwartału tego roku i pierwszego w przyszłym roku.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Więcej sukcesów

Generalnie od początku obowiązywania prawa restrukturyzacyjnego, czyli od 2016 r., zostało otwartych 1951 postępowań. Sądy zatwierdziły 499 przyjętych przez wierzycieli układów. Natomiast 630 postępowań zostało umorzonych. Uproszczona restrukturyzacja może wpłynąć na zwiększenie liczby zawieranych układów.

– Ma ona wiele wspólnego z postępowaniem o zatwierdzenie układu. A to właśnie ta procedura dotychczas najczęściej kończyła się sukcesem. W jej przypadku stosunek zatwierdzonych układów do otwartych postępowań wynosił prawie 100 proc. – mówi Piotr Zimmerman, radca prawny i doradca restrukturyzacyjny, wspólnik w Kancelarii Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja.

W przypadku przyspieszonego postępowania układowego sukces udało się osiągnąć w 31. proc przypadków. Jeszcze mniej pozytywnych zakończeń notowało postępowanie układowe (27 proc.), a najmniej – sanacja (15 proc.).

Jeśli chodzi o branże, liczba restrukturyzacji wzrosła we wszystkich sześciu głównych sektorach – rolnictwie, przemyśle, budownictwie, handlu, transporcie i pozostałych usługach. Relatywnie najmniej przybyło restrukturyzacji w przemyśle.

Z raportu wynika także, że sądy zajmujące się restrukturyzacjami pracują już w znacznej mierze tak, jak przed pandemią. Wciąż wydłuża się jednak czas trwania postępowań restrukturyzacyjnych. Od momentu ich otwarcia do zatwierdzenia przez sąd przyjętego układu mija średnio aż 248 dni.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane