Więcej wynajmujących

opublikowano: 17-09-2017, 22:00

Małe i średnie firmy napędzają rozwój sektora zarządzania flotami aut, a ten napędza sprzedaż samochodów.

Opublikowane przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dane po drugim kwartale 2017 r. wskazują, że popularność wynajmu długoterminowego samochodów ciągle rośnie. Na koniec czerwca wzrost tego rynku sięgnął 13,8 proc. i jest o niemal połowę większy niż rok wcześniej. W pierwszym półroczu 2017 na potrzeby wynajmu długoterminowego zakupiono o 24,4 proc. więcej nowych aut osobowych niż w takim samym czasie rok wcześniej.

Oznacza to, że usługa ta rozwijała się szybciej niż pozostałe formy finansowania samochodów służbowych — zakup za własne pieniądze, kredyt, leasing finansowy. Szybki rozwój utrzymuje się również w sektorze rent a car, czyli wynajmu krótkoterminowego (do 30 dni) i średnioterminowego (miesiąc — dwa lata). Sześć na siedem firm oferujących takie usługi, a należących do PZWLP (bez Avis Budget/Jupol — Car ), dysponowało na koniec czerwca 2017 r. ponad 14,5 tys. aut, co oznacza, że wzrost wyniósł 22,6 proc.

Zapowiada się dobry rok

Wyniki o czerwcu zapowiadają kolejny udany dla polskiego rynku motoryzacyjnego rok. W pierwszym półroczu 2017 w krajowych salonach sprzedano niemal 250 tys. nowych aut osobowych, czyli o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Tak samo jak w poprzednich latach głównymi nabywcami byli klienci instytucjonalni, który kupili ponad 67,7 proc. nowych aut. Na większą o ponad 36 tys. sprzedaż nowych samochodów osobowych w pierwszympółroczu 2017 r. na firmy przypada aż 28,8 tys. To potwierdzenie obserwowanej od pewnego czasu tendencji — to firmy i przedsiębiorcy są fundamentami sprzedaży nowych aut w salonach i napędzają wzrost rynku. Jak podaje IBRM Samar, w pierwszym półroczu 2017 firmy kupiły 167,3 tys. nowych samochodów osobowych.

A według informacji PZWLP prawie co piąty (18,6 proc.) znajdował się w wynajmie długoterminowym. Sektor CFM (car fleet management — zarządzanie flotami aut) kupił w tym czasie 31,1 tys. nowych osobówek. I właśnie na taki wynajem przypada największy wzrost liczby kupionych pojazdów — o 24,4 proc. więcej niż w takim okresie rok wcześniej. Dla pozostałych form finansowania floty wzrost wyniósł 20 proc.

MSP napędza CFM

Zgodnie z danymi PZWLP po czerwcu 2017 r. wynajem długoterminowy samochodów w Polsce rośnie już od pięciu kwartałów. Na koniec czerwca 2017 r. flota w wynajmie długoterminowym firm należących do tej organizacji (przypada na nie około 80 proc. rynku CFM) liczyła 141,6 tys. aut. Aż 88,7 proc. z nich (125 617) oferowano w najbardziej kompleksowej usłudze, czyli full servis leasingu (FSL), gwarantującej przedsiębiorcy zewnętrzne finansowanie w postaci leasingu operacyjnego i pełną obsługę administracyjną i serwisową. W ciągu roku przybyło w niej 15,2 tys. pojazdów. W drugiej usłudze zaliczanej do wynajmu długoterminowego, a więc leasingu z serwisem (LS), zapewniającej firmie finansowanie pojazdów w leasingu, ale tylko częściową obsługę floty, było 11,3 proc. aut. Przedstawiciele firm CFM podkreślają, że wzrosty zawdzięczają przede wszystkim większemu zainteresowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).

— Odsetek klientów z sektora MSP, którzy korzystają z wynajmu długoterminowego, jeszcze kilka lat temu był niewielki. Dzisiaj oferta firm wynajmu długoterminowego jest już dostosowana do potrzeb także mniejszych flot, nawet składających się z jednego lub dwóch pojazdów, i gwarantuje ich właścicielom takie same korzyści, jakie czerpią korporacje. Badanie Instytutu Keralla Research, przeprowadzone w drugim kwartale 2017 r., pokazuje, że z wynajmu długoterminowego korzysta już co piąty mikro, mały i średni przedsiębiorca w Polsce. Co więcej, w sektorze MSP jest już duża wiedza o wynajmie długoterminowym aut — potwierdza ją 87 proc. ankietowanych — mówi Sławomir Wontrucki, prezes PZWLP i LeasePlan Polska.

Grunt spod nóg

Trwa jednocześnie spadek udziału samochodów z silnikami Diesla we flotach w wynajmie długoterminowym. Ciągle dominują (jest ich 68,2 proc.), ale stale ich ubywa. Przez rok od czerwca 2016 r. zainteresowanie nimi spadło o 6 proc. Traciły pozycję przede wszystkim na rzecz aut z silnikami benzynowymi, które na koniec czerwca stanowiły 31,2 proc. całej floty firm należących do PZWLP (wzrost o 5,7 proc.). Poza tym nieznacznie zwiększył się udział samochodów ekologicznych, tzw. nisko- i zeroemisyjnych, czyli hybrydowych i elektrycznych. Stanowiły 0,6 proc. floty (wzrost o 0,3 proc.).

Chociaż jest ich w wynajmie długoterminowym wciąż niewiele (772 hybrydowe i 20 elektrycznych), to w ciągu roku ich liczba wzrosła z 296 do 792. Znaczna część tego wzrostu przypada na drugi kwartał 2017 r. (o 350 w stosunku do końca marca) i jest wynikiem jednego dużego kontraktu — niemal 300 nowych samochodów hybrydowych zostało sfinansowanych poprzez wynajem długoterminowy na potrzeby uruchomionej w Warszawie usługi współdzielenia firmy Panek CarSharing.

— Sądząc po spadającej liczbie rejestracji nowych aut z silnikami Diesla, należy się spodziewać dalszego spadku ich udziału we flocie w wynajmie długoterminowym. Ale będzie to następowało powoli z równoczesnym wzrostem udziału samochodów z benzynowymi jednostkami napędowymi i aut hybrydowych i elektrycznych. Popularność samochodów ekologicznych we flotach z powodu ich wciąż relatywnie dużej ceny będzie jednak zależała od zachęt prawnych i podatkowych dla przedsiębiorców. W Polsce ich brakuje, dlatego takie samochody mają we flotach wciąż marginalny udział — mówi Grzegorz Szymański, członek zarządu PZWLP i prezes Arval Polska. &

O PZWLP

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) skupia 20 firm, które specjalizują się w wynajmie i leasingu aut na rynku flotowym. Reprezentuje około 80 proc. rynku pojazdów obsługiwanych w ramach wynajmu długoterminowego i należą do niej największe polskie i międzynarodowe firmy rent a car.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARCIN BOŁTRYK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Więcej wynajmujących