Wirtualna Polska punktuje u inwestorów

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2023-04-19 20:00

Nowy sposób raportowania pozwala lepiej ocenić kondycję spółki. Szczególnym wsparciem może być dla inwestorów indywidualnych, którzy z natury rzeczy nie mają ze spółką takich relacji jak profesjonalni uczestnicy rynku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie segmenty biznesu wydzielała w swoich raportach Wirtualna Polska dotychczas
  • a jakie wydziela obecnie
  • co zalicza do poszczególnych segmentów
  • co zmiana w raportowaniu oznacza dla inwestorów instytucjonalnych
  • a co dla detalicznych
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opublikowane tydzień temu przed sesją sprawozdanie finansowe Wirtualnej Polski Holding za czwarty kwartał i cały 2022 r. nie rozgrzało inwestorów. Tego dnia kurs ani drgnął i tak jest właściwie do dziś. Po części może to być spowodowane publikacją wstępnych danych już w połowie marca. Ale również od dnia poprzedzającego przekazanie tej informacji wycena zmieniła się symbolicznie. Tymczasem ostatnie sprawozdanie finansowe Wirtualnej Polski wcale nie jest tak bezbarwne, jak mogłoby się wydawać na podstawie reakcji notowań.

Jeszcze do trzeciego kwartału 2022 r. poza danymi zagregowanymi na poziomie całej spółki, Wirtualna Polska informowała o przychodach i EBITDA z dwóch segmentów: online i TV. Sęk w tym, że słabo odzwierciedlało to realną strukturę holdingu. Segment TV koncentrował się na niszowym kanale telewizyjnym spółki. Online obejmował całą resztę, a więc zarówno typowo medialny biznes takich portali, jak Wirtualna Polska czy Pudelek, jak i sprzedaż wycieczek przez Wakacje.pl, korzystające w tej działalności z… 229 stacjonarnych punktów sprzedaży. Segmentacja ta kłuła też w oczy na poziomie finansowym. W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. segment TV odpowiadał za niespełna 3 proc. przychodów całej grupy, walcząc o rentowność na poziomie EBITDA. Tymczasem online, mając wielokrotnie większe przychody, odpowiadał za cały zysk holdingu, wypracowując 262 mln zł EBITDA.

Publikując ostatni raport finansowy Wirtualna Polska zerwała z tym nietransparentnym podziałem. Wyniki za czwarty kwartał 2022 r. (a także wsteczne dane za trzy wcześniejsze kwartały 2022 r.) przedstawiła w podziale na cztery nowe segmenty sprawozdawcze. Segment nazwany reklama i subskrypcje obejmuje sprzedaż reklam w serwisach internetowych, poczcie elektronicznej, kanale telewizyjnym Wirtualnej Polski, a także abonamenty streamingu telewizyjnego o nazwie Pilot WP i serwisu audiobookowego Audioteka. Segment turystyka to Wakacje.pl, Nocowanie.pl oraz przejęty niedawno węgierski Szallas. W finansach konsumenckich grupa agreguje prowadzone przez serwis Superauto.pl pośrednictwo finansowe (kredyty, leasing, ubezpieczenia) związane z rynkiem motoryzacyjnym oraz porównywarkę finansową Totalmoney.pl. Reszta (m.in. sprzedaż projektów domów w serwisie Extradom.pl) trafiła do segmentu pozostałe.

Długo na to czekaliśmy

- Wydzielenie segmentów reklama i subskrypcje, turystyka, finanse konsumenckie oraz pozostałe to krok w dobrą stronę. Odbieramy zmianę pozytywnie, choć długo na nią czekaliśmy. Pozwoli ona spojrzeć z lepszej perspektywy na wyniki Wirtualnej Polski i zrozumieć, co w danym okresie najwięcej do tych wyników dodaje, jakie są dynamiki i trendy. Wcześniej widzieliśmy zmieszany obraz biznesu, a teraz widzimy elementy, które go tworzą – komentuje Martyna Olbryś, zarządzająca portfelami akcji w Nationale-Nederlanden PTE, którego OFE zarejestrował na ostatnim walnym niemal 5 proc. ogólnej liczby głosów w Wirtualnej Polsce.

Lekcja cierpliwości:
Lekcja cierpliwości:
Osiem lat po giełdowym debiucie kierowana przez Jacka Świderskiego Wirtualna Polska Holding zaczęła raportować tak, by inwestorzy wreszcie wiedzieli, jak poszczególne zróżnicowane składowe biznesu wpływają na wyniki całej grupy.

Jeśli pominąć członków zarządu spółki, największym akcjonariuszem Wirtualnej Polski jest PTE Allianz Polska. Jego fundusze mają około 10 proc. głosów, z czego sam Drugi Allianz OFE (dawniej Aviva) 6,9 proc. Przedstawiciel Allianza odmówił jednak komentarza na temat zmiany informacji przekazywanych w raportach Wirtualnej Polski. Opinii Nationale-Nederlanden PTE sekundują za to analitycy.

- Obecny podział na segmenty bardziej odpowiada modelowi biznesu Wirtualnej Polski po przejęciach, a więc bardziej przejrzyście przedstawia obraz spółki. Zmienił się on zwłaszcza po kupnie Grupy Szallas – ocenia Piotr Bogusz, analityk Erste Securities Polska.

- Zmiana podziału na segmenty to krok w kierunku lepszego zrozumienia tego, co dzieje się w spółce. Wirtualna Polska właściwie od pierwszej oferty publicznej zwiększała skalę biznesu nie tylko przez rozwój organiczny, ale różnego rodzaju akwizycje. Myślę, że moment zmiany sposobu prezentacji danych finansowych nie jest przypadkowy, bo nastąpił niedługo po akwizycji Grupy Szallas, czyli największym z przejęć zrealizowanych przez Wirtualną Polskę – dodaje Konrad Księżopolski, dyrektor wykonawczy w Haitong Banku.

Poznaj program warsztatów “Alternatywne Spółki Inwestycyjne (ASI) - studium przypadku >>

Szczególnie cenne dla indywidualnych

Wirtualna Polska nadal jednak informuje tylko o przychodach i wyniku EBITDA poszczególnych segmentów biznesowych.

- Są spółki ujawniające więcej danych o poszczególnych segmentach biznesu, jak również takie, które pokazują mniej. Z polskiego podwórka można wspomnieć Agorę. Będąc konglomeratem różnych biznesów medialnych przekazuje więcej danych o poszczególnych segmentach działalności. Na poziomie europejskim i globalnym funkcjonują jednak firmy będące swoistymi ikonami i niebędące szczególnie otwarte. Dość zamknięty jest np. hiszpański Inditex, właściciel marki Zara – zaznacza Konrad Księżopolski.

Specjalista zwraca przy tym uwagę, że więcej danych pozwala kreować więcej teorii i wniosków dotyczących sytuacji w spółce. Nie oznacza jednak, że te wnioski będą trafniejsze.

- Oprócz raportowania i przekazywania danych z arkusza kalkulacyjnego, liczą się też spotkania z zarządem i przekazywane przy tej okazji komentarze. Jako profesjonalny uczestnik rynku uważam, że relacje inwestorskie i komunikacja z rynkiem w Wirtualnej Polski są bardzo dobre. Nie sądzę, by zmiana w raportowaniu była na tyle istotnym argumentem, by fundusze zwiększyły swoje zaangażowanie w spółkę. O tym decydują przede wszystkim perspektywy biznesowe i wynikowe. Inwestorzy indywidualni nie mają jednak takiego dostępu do zarządu, jak inwestor instytucjonalny i poszerzenie zestawu przekazywanych danych może im pomóc w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych – tłumaczy Konrad Księżopolski.