Czytasz dzięki

Wirus zaszkodził eksporterom

opublikowano: 18-08-2020, 22:00

Realizacja zamówień zagranicznych w czasie pandemii była dla firm sporym wyzwaniem. Powoli wszystko wraca do normy.

W pierwszym półroczu 2020 wartość eksportu z Polski wyniosła 480,4 mln zł, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza spadek o 5,3 proc. — wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Wśród dziesięciu najważniejszych rynków zbytu najbardziej zmalała sprzedaż do Włoch (spadek o 17,8 proc.). Jedynym krajem w tym gronie, któremu udało się utrzymać wzrost sprzedaży, były Stany Zjednoczone (4,6 proc.).

Znacznie gorzej w statystykach GUS wypada import. Jego wartość obniżyła się o 9,4 proc. w ciągu roku, osiągając wynik 458,4 mln zł. Wśród pierwszej dziesiątki naszych największych importerów najmocniej wyhamował zakup towarów z Rosji — aż o jedną czwartą. Tak duże spadki to efekt pandemii.

Jak wynika z czwartej edycji badania „KoronaBilans MŚP”, przeprowadzonego przez IMAS International dla Krajowego Rejestru Długów (KRD), aktualnie co trzeci eksporter ma problem z wyprodukowaniem i dostarczeniem towarów do zagranicznych klientów bądź realizacją dla nich zamówionych usług. W imporcie widać jeszcze większe problemy. Aż 42 proc. badanych firm zgłasza trudności ze sprowadzeniem towarów i usług z zagranicy. Sytuacja będzie się jednak poprawiać.

— Wraz z odmrażaniem gospodarek we wszystkich krajach przedsiębiorcom łatwiej idzie dokonywanie wymiany handlowej, dlatego spada liczba firm, która ma z tym problem — zauważa Adam Łącki, prezes KRD.

Zdaniem Radosława Jaremy, dyrektora polskiego oddziału instytucji płatniczej Akcenta, widać, że przedsiębiorcy handlujący z zagranicą biorą sprawy w swoje ręce i aktywnie szukają oszczędności.

— Jako firma obsługująca transakcje walutowe eksporterów i importerów obawialiśmy się spadku obrotów w wymianie międzynarodowej. Jednak nasi klienci radzą sobie bardzo dobrze i na poziomie skali realizowanych przez nas operacji nie widać na razie negatywnego wpływu pandemii. Dzięki znajomości nowoczesnych rozwiązań finansowych i generowanym oszczędnościom na rozliczeniach walutowych mogli oni zachować konkurencyjność na rynku i utrzymać dotychczasowy poziom zamówień nawet w tak trudnych czasach — analizuje Radosław Jarema.

Dodaje, że Akcenta w lipcu odnotowała największy od początku roku przypływ nowych klientów.

— Od marca, czyli początku pandemii, aktywniejsi są też nasi dotychczasowi użytkownicy. Tym samym nasze obroty wzrosły w lipcu o 16 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Widzimy też lepsze nastroje naszych klientów i większy optymizm niż jeszcze w marcu i kwietniu — mówi Radosław Jarema.

Jednak, jego zdaniem, pozytywne sygnały należy traktować z dużą ostrożnością.

— To może być cisza przed burzą. Zmiany w naszej rzeczywistości wywołane pandemią są ogromne i trudno zakładać, że nie odbiją się na praktycznie wszystkich branżach — uważa Radosław Jarema.

Sprawdź program konferencji "Dystrybucja w obrocie zagranicznym", 4-5 listopada 2020, stacjonarnie w Warszawie lub online >>

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane