Witnica przesuwa spłatę rat leasingowych

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-10-09 00:00

Witnica przesuwa spłatę rat leasingowych

Zniesienie ulg akcyzowych uszczupliło kasę Browaru Witnica o 360 tys. zł. Firma, która jest spółką pracowniczą, ma teraz kłopoty z zapłatą Skarbowi Państwa rat leasingowych.

Browar Witnica, działający jako spółka pracownicza, ma do spłacenia Skarbowi Państwa około 200 tys. zł rat leasingowych. Ostateczny termin uiszczenia wszystkich należności związanych z leasingowanym od 1992 roku majątkiem firmy (ogółem 800 tys. zł plus odsetki) mija w 2002 roku.

Zmiana reguł gry

Jeszcze na początku 2000 r. zarząd witnickiego producenta piwa liczył, że pozostałą część należności uda się spłacić do końca roku. Tak się jednak nie stanie. 1 stycznia 2000 r. zostały zabrane regionalnym browarom ulgi akcyzowe. Krok ten spowodował, że część z nich musiała zmienić swoje plany rozwojowe.

— Z powodu zniesienia ulg akcyzowych do naszej kasy nie trafiło około 360 tys. złotych. Planowana na ten rok wcześniejsza spłata leasingowych rat przesunie się wobec tego na rok 2001 — mówi Edward Szuszakiewicz, prezes Browaru Witnica.

Bez obciążenia

Najważniejsze jest jednak to, że po szybszym spłaceniu rat leasingowych, pracownicy browaru staliby się w pełni jego właścicielami, mogącymi decydować o przyszłości firmy. Taki krok podniósłby też atrakcyjność Witnicy w oczach potencjalnych inwestorów. Spółka potrzebuje zastrzyku kapitałowego na modernizację, wysokości kilku milionów złotych.

Sytuację finansową Witnicy i innych mniejszych producentów piwa poprawi zapewne planowane jeszcze w tym roku przywrócenie ulg akcyzowych. Jest jednak mała szansa na to, by zwrócono firmom utracone pieniądze. Decyzja o zniesieniu ulg akcyzowych dla browarów produkujących do 200 tys. hektolitrów piwa rocznie była sprzeczna z regulacjami unijnymi.

Nowy Boss

Browar Witnica coraz mocniej wychodzi ze swoimi produktami poza rynek regionalny, na który trafia teraz około 30 proc. jego produkcji

— Nasze piwo dobrze sprzedaje się w Zielonej Górze, Wielkopolsce i województwie kujawsko-pomorskim. Planujemy uruchomienie jeszcze w tym roku produkcji marki Boss Lubuski. Chcemy też podpisać nowe umowy z hurtowniami i umocnić naszą pozycję na regionalnym rynku, na który coraz mocniej wchodzi konkurencja — dodaje prezes Szuszakiewicz.

Po dziewięciu miesiącach sprzedaży Browar Witnica, który warzy piwo od ponad 150 lat, ulokował na rynku 48 tys. hektolitrów piwa.