Wizowe usługi dla Ukraińców w poślizgu

opublikowano: 13-09-2021, 20:00

20 listopada wygasa umowa na obsługę wizową Ukraińców. Nie ma szans, by tego dnia usługę zaczął świadczyć nowy podmiot. Ambasada szuka rozwiązania.

Co roku do Polski przyjeżdża tylu Ukraińców, że nasze wydziały konsularne potrzebują wsparcia przy wydawaniu im wiz. Od lat korzystają więc z pomocy zewnętrznych podmiotów. Obecnie taką usługę świadczy firma Visa Facilitation Services Global (VFS Global), jednak umowa z nią wygasa już za nieco ponad dwa miesiące. Dlatego Ambasada RP w Kijowie już w końcu 2020 r. ogłosiła przetarg dla firm, które chciałyby pośredniczyć w wydawaniu wiz podróżnym zza Buga. Ponieważ chodzi o intratny, wart dziesiątki milionów złotych rocznie, kontrakt, chętnych nie brakowało. Oferty otwarto wprawdzie w marcu, ale ich analiza i ocena się przeciągały i zwycięzcę ogłoszono dopiero 11 czerwca. Dziś widać efekty tego poślizgu.

Kokosy na wizach:
Kokosy na wizach:
Co roku do Polski przyjeżdża kilkaset tysięcy Ukraińców. W wydawaniu im wiz pośredniczą prywatne firmy, które nieźle na tym zarabiają, pobierają bowiem zazwyczaj kilkanaście euro od każdego podróżującego.
Jacek Szydlowski / Forum

Wybór konsorcjum francuskiej grupy TLS i wrocławskiego Personnal Service (PS) oprotestowało trzech z czterech konkurentów. Wnioski do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) złożyły VFS Global oraz francuskie Capago i firma Global Visa z Grecji. Kluczowym argumentem było to, że zawarta w ofercie TLS i PS cena była „rażąco niska”.

6 sierpnia KIO ogłosiła, że ofertę przetargową firmy Global Visa komisja odrzuciła przedwcześnie. Jej zdaniem nie było wystarczających podstaw, aby uznać, że grecki oferent nie ma wymaganego doświadczenia w świadczeniu tego typu usług oraz przedstawił rażąco niską cenę. Decyzja mogła być zaskakująca, ale przede wszystkim spowodowała kolejne opóźnienie w ostatecznym wyłonieniu zwycięskiej oferty. Jak relacjonuje Mateusz Natkowski, sekretarz prasowy Ambasady RP w Kijowie, realizując treść orzeczenia KIO 19 sierpnia zamawiający unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty, a także odrzucenie oferty Global Visa.

— Obecnie zamawiający ponownie bada i ocenia ofertę tego podmiotu. Postępowanie jest kontynuowane, a umowa na świadczenie usług wizowych zostanie zawarta z wykonawcą wyłonionym w tym postępowaniu — wyjaśnia Mateusz Natkowski.

Kiedy należy się spodziewać ogłoszenia zwycięzcy, na razie nie wiadomo.

— Zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą nastąpi później, niż planowano — przyznaje sekretarz prasowy polskiej ambasady.

Przypomnijmy, że zgodnie z warunkami przetargu oferent, z którym zostanie podpisana umowa ma mieć 60 dni na rozpoczęcie świadczenia usługi. Jeśli więc kontrakt nie zostanie podpisany w najbliższych dniach — a na to się nie zanosi — 20 listopada nowy podmiot nie rozpocznie pracy.

— Zamawiający analizuje więc możliwości zapewnienia ciągłości usług wizowych do czasu rozpoczęcia wykonywania umowy przez wybranego wykonawcę — dodaje Mateusz Natkowski.

Może chodzić nie o dni czy tygodnie, lecz o miesiące. Konsorcjum TLS i PS wierzy, że wybór ponownie padnie na jego ofertę.

— Cały czas przygotowujemy się do rozpoczęcia świadczenia usług. Nie widzimy żadnych podstaw do tego, aby decyzja o wyborze naszej oferty została zmieniona — mówi Wojciech Mora, który reprezentuje oferenta.

Ma jednak świadomość, że gdyby wybór padł na TLS i PS, Global Visa ponownie odwoła się do KIO. Analogiczne kroki podejmie polsko-francuskie konsorcjum, gdyby zwycięzcą ogłoszono grecką firmę. To oznacza kolejne poślizgi.

— Polska procedura przetargowa, choć bywa długotrwała, jest dobra i pozwala wyłonić odpowiedniego oferenta — twierdzi Wojciech Mora.

Przypomnijmy, że chodzi o obsługę 2,75 mln wniosków wizowych, co może zająć około trzech lat. Zaproponowana przez TLS i PS cena to 12,25 EUR za obsługę jednego wniosku (z wyjątkiem wniosków w ramach tzw. małego ruchu granicznego), oferta Global Visa to 7,5 EUR, a VFS Global — 13,5 EUR. Wartość ewentualnych kontraktów z polskim MSZ to odpowiednio około 94 mln zł, 153 mln zł i prawie 169 mln zł.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane