Właściciel Jaguara LR tłumaczy stratę problemami z niedoborem chipów

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 26-07-2021, 18:12

Indyjski koncern Tata Motors, w którego portfolio znajduje się brytyjska marka luksusowych samochodów Jaguar Land Rover odnotował znacznie wyższą stratę niż oczekiwał rynek. Składa to w dużej mierze na karb niedoboru chipów z którym boryka się nie tylko branża motoryzacyjna.

Michael Nagle

W okresie kwiecień-czerwiec na poziomie netto indyjska firma straciła 44,5 mld rupii (598 mln USD), podczas gdy mediana prognoz analityków mówiła o deficycie na poziomie 21 mld rupii. Najgorsza prognoza mówiła o „zaledwie” 34,2 mld rupii.

Dodatkowym czynnikiem negatywnie przekładającym się na wyniki wypracowane przez największy indyjski koncern motoryzacyjny była też inflacja cen surowców. Związane z nimi koszty wzrosły niemal czterokrotnie w ujęciu rocznym osiągając pułap 373,1 mld rupii.

Z kolei marka JLR odnotowała w II kwartale kalendarzowym stratę brutto rzędu 110 mln GBP (152 mln USD) przy przychodach o wartości 4,97 mld GBP. Warto podkreślić, że w Chinach na największym rynku samochodowym na świecie sprzedaż JLR zwiększyła się o 14 proc. Tata podkreśla, że popyt na auta JLR jest bardzo silny, zaś portfel zamówień opiewa obecnie na ponad 110 tys. sztuk. W bieżącym kwartale zakładana jest sprzedaż rzędu 65 tys. pojazdów, o blisko połowę mniej niż zakładano. Rezultaty mogłyby być lepsze gdyby nie braki specjalistycznych urządzeń elektronicznych. Zmusiły one m.in. do czasowego wstrzymania produkcji w zakładach Castle Bromwich i Halewood.

W tym kwartale JLR spodziewa się ujemnej marży zysku przed opodatkowaniem z wolnym odpływem gotówki w wysokości poniżej 1 mld GBP. Oczekuje, że sytuacja z chipami poprawi się w drugiej połowie roku obrotowego.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane