Zysk netto grupy Allegro spadł w pierwszym kwartale o 6 proc. do 157 mln zł choć wyraźnie wzrosły przychody spółki i czwarty kwartał z rzędu wzrosła liczba kupujących w serwisie, wynika z raportu spółki.
Właściciel najpopularniejszej w Polsce platformy zakupów online osiągnął w minionym kwartale 2,3 mld zł przychodów, które były o prawie 67 proc. wyższe niż rok wcześniej w związku uwzględnieniem nowo nabytych spółek. Przychody z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o prawie 23 proc. do 1,71 mld zł.
Wartość sprzedaży brutto (GMV) wzrosła o 21,4 proc. do 13,1 mld zł, z czego z działalności w Polsce wzrosła o 14 proc. do 12,34 mld zł. Dochody z reklam rosły ponad 3,4 razy szybciej niż GMV, o 48 proc. w ujęciu rocznym.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu, osiągając w pierwszym kwartale poziom 14,2 mln. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego zwiększyła się o prawie 10 proc. w skali roku do 3582 zł.
Średnia prowizja od sprzedaży (take rate) wzrosła w pierwszym kwartale w ujęciu rocznym o 0,59 pkt. procentowego do 11,04 proc., a w Polsce o 0,57 pkt. procentowego do 11,02 proc.
Allegro podkreśla, że zwyżkujące GMV i take rates, mocny wzrost przychodów z usług reklamowych, jak i kontrola kosztów przyczyniły się do wzrostu w pierwszym kwartale skorygowanego zysku EBITDA o 14,7 proc. do 530,9 mln zł, a z działalności w Polsce o 29,7 proc. do 600,6 mln zł.
- W drugim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost GMV z działalności w Polsce na poziomie 11-12% r/r, przy wzroście przychodów o 16-18% i skorygowanej EBITDA o 13-16% r/r. W segmencie MALL przewidywana wartość GMV spadnie w drugim kwartale o 3-6% r/r, przychody będą o 8-11% niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 110-120 mln zł – informuje spółka.
Na poziomie skonsolidowanym, Allegro szacuje wzrost GMV w drugim kwartale na 10-11 proc. w ujęciu rocznym, a przychodów o 9-11 proc. Skorygowana EBITDA grupy powinna być o 3-8 proc. wyższa, zaś łączny CAPEX na drugi kwartał spodziewany jest na poziomie 145-160 mln zł, z czego w Polsce wydatki inwestycyjne mają wynosić 110-120 mln zł.
Kurs spółki, który mocno rósł w ostatnich tygodniach, zareagował na wyniki spadkiem o ponad 5 proc.
Analitycy, ankietowani przez PAP, oczekiwali 481,5 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 91,5 mln zł zysku netto.
Podpis: DI, KZ