Włosi wydadzą w Kielcach 630 mln zł

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-11-18 20:00

Cromodora Wheels zbuduje fabrykę felg, w której zatrudni 250 osób. Dostanie na ten projekt rządowy grant.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są szczegółowe plany Cromodory w Kielcach
  • Jakiej wysokości grant dostanie na inwestycję
  • Na jakiej działce wybuduje fabrykę

Takiej inwestycji dawno w Kielcach nie było. Cromodora Wheels, włoski producent felg dla takich marek, jak: Ferrari, BMW, Jaguar-Land Rover, Daimler, Audi, Porsche, FCA, Seat, Skoda, VW czy Maserati, zbuduje tu fabrykę za 628,9 mln zł. Zatrudni w niej co najmniej 250 osób, w tym 35 z wyższym wykształceniem. Takie deklaracje firma złożyła we wniosku o grant rządowy, który dostanie na mocy umowy podpisanej 17 listopada przez Grzegorza Piechowiaka, wiceministra rozwoju i pełnomocnika rządu ds. inwestycji zagranicznych, oraz Donato Di Gilio, prezesa Cromodora Wheels. Włoska firma skorzysta też ze zwolnień podatkowych w Polskiej Strefie Inwestycji.

Działka pod fabrykę już kupiona

- Cromodora Wheels otrzymała decyzję o wsparciu inwestycji w czerwcu. Wspieramy inwestora w uzyskaniu wymaganych decyzji, w tym środowiskowych i budowlanych. Firma kupiła 10 ha od PGE Energia Ciepła, przy samej elektrociepłowni. To będzie jedna z największych inwestycji w regionie od blisko dziesięciu lat – mówi Marcin Perz, prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”.

Firma planuje zrealizować projekt do końca 2026 r. Rząd wesprze ją grantem wysokości 66,9 mln zł rozłożonym na lata 2022-26. Największe transze wypłaci w latach 2022 (20,5 mln zł) i 2023 (25,8 mln zł). 15 proc. dotacji, czyli nieco ponad 10 mln zł, firma przeznaczy na współpracę ze szkołami wyższymi, zlecanie badań naukowych, zlecanie realizacji programów kształcenia itp. Inwestor zobowiązał się, że co najmniej 70 proc. pracowników będzie mieć umowy na czas nieokreślony, a na dodatkowe świadczenia, np. wsparcie wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej czy sportowo-rekreacyjnej, przeznaczy rocznie co najmniej 800 zł brutto na pracownika.

Niewykluczone, że inwestycja w Kielcach to efekt ogłoszonego na początku 2020 r. 10-letniego partnerstwa Cromodory z Audi, które zapowiedziało budowę fabryki felg wyłącznie dla Audi i grupy Volkswagen we wschodniej Europie. Zakład miał ruszyć w 2023 r., być efektywny kosztowo, a jednocześnie wykorzystywać zasoby w zrównoważony sposób. W 2023 r. Cromodora ma już zainwestować w Kielcach ponad 435 mln zł i zatrudniać 79 osób.

Współpraca w Kielcach?
Współpraca w Kielcach?
Cromodora, której prezesem jest Ermanno Pedrini (po lewej), i Audi, w którym członkiem zarządu jest dr Bernd Martens, podpisały w ubiegłym roku porozumienie dotyczące budowy fabryki w Europie Wschodniej.
materiały prasowe

Cromodora Wheels została założona w 1962 r. Ma fabrykę w Ghedi, w północnych Włoszech, na wschód od Mediolanu. Drugi zakład znajduje się w czeskiej miejscowości Mošnov zlokalizowanej na południe od Ostrawy.

Poddostawcy motoryzacyjni mają dziś pod górkę

W Polsce w sektorze motoryzacyjnym pracuje ponad 327,4 tys. osób, a nasz kraj jest pod tym względem czwarty w UE. Sektor odpowiada za 10,5 proc. polskiej produkcji przemysłowej, prawie 10 proc. nakładów inwestycyjnych w przemyśle i ma 86,6 mld EUR rocznych obrotów. W związku z brakiem chipów i przestojami w fabrykach samochodów poddostawcy koncernów motoryzacyjnych przeżywają ostatnio trudny czas. W III kw. spadek produkcji zanotowało 47,9 proc. producentów OEM, czyli części oryginalnych na pierwszy montaż — wynika z badania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Zdecydowanie lepiej mają się producenci IAM, czyli części na rynek wtórny — 73,5 proc. z nich zanotowało w III kw. wzrost przychodów. Obie grupy skarżą się natomiast na wzrost cen surowców — tak twierdzi 100 proc. respondentów. Drożej o ponad 10 proc. zapłaciło za materiały 62,9 proc. firm, o 5-10 proc. —19,6 proc., o 2-5 proc. — 12,4, a mniej niż 2 proc. — 5,1 proc.

Branża zwróciła się do rządu z prośbą o uruchomienie programu pomocy oraz ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń. Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) rozważa trzy propozycje: dopłaty do wynagrodzeń pracowniczych w czasie przestoju lub ograniczenia produkcji, program szkoleń dla pracowników na postojowym oraz uelastycznienie rozliczania czasu pracy pracowników.