Wolą czynsze niż sprzedaż

Do PKP SA należy prawie 100 tys. hektarów gruntów, w tym atrakcyjne działki w centrach miast. Spółka zmienia strategię zarządzania nimi — zamiast sprzedawać, chce czerpać długoterminowe zyski

Spółka PKP SA jest jednym z największych właścicieli nieruchomości w Polsce. W jej zasobach znajduje się m.in. 95,7 tys. ha gruntów i 52,4 tys. budynków i budowli: dworców kolejowych, nieruchomości komercyjnych, a nawet mieszkań.

WARSZAWA ZACHODNIA:
Zobacz więcej

WARSZAWA ZACHODNIA:

Ukończony 29 sierpnia 2017 r. kompleks biurowy West Station zwyciężył w kategorii „Inwestycja Roku Rynek Powierzchni Biurowej” w plebiscycie Prime Property Prize 2017 organizowanym przez Grupę PTWP. Kompleks przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie zrealizowały wspólnie Xcity Investment (grupa PKP) i HB Reavis. Wynajęte jest już 3/4 powierzchni. Marek Wiśniewski

Mieszkanie Plus

— Nie wyprzedajemy już nieruchomości w taki sposób, jak było to czynione wcześniej. Zarządzamy nimi tak, by przynosiły nam długoterminowe zyski. Priorytetem przy zagospodarowaniu zbędnych nieruchomości jest udział w programie Mieszkanie Plus. Ponadto w naszej spółce deweloperskiej Xcity pracujemy nad ponad 20 projektami. Aby zminimalizować ryzyko, inwestycje są rozproszone pod względem miejsca i czasu realizacji. Projekty deweloperskie Xcity są planowane do realizacji w ciągu trzech lat. Wybraliśmy już też około 70 lokalizacji potencjalnych międzynarodowych i lokalnych centrów logistycznych w Polsce — mówi Michał Stilger z biura komunikacji i promocji PKP SA.

7 listopada 2017 r. PKP SA podpisały z Krajowym Zasobem Nieruchomości (KZN) list intencyjny i zaoferowały mu 130 nieruchomości, które według analiz spółki mogą zostać przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne w ramachprogramu Mieszkanie Plus. Zgodnie z ustawą o KZN nieruchomości te mogą być zbywane na rzecz skarbu państwa w trybie bezprzetargowym zgodnie z cenami rynkowymi lub zamienione na inne nieruchomości KZN. Do 31 grudnia 2017 r. PKP SA przekaże wykazy nieruchomości w pozostałych 148 miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, a do 30 czerwca 2018 r. — w pozostałych miastach.

Biura na torach

Należąca do PKP spółka Xcity ma w portfelu inwestycyjnym projekty we wszystkich fazach realizacji, począwszy od analizy prawno-biznesowej gruntu przez procedury wyboru partnera inwestycyjnego, realizację umów inwestycyjnych, a skończywszy na procedurach wyjścia z inwestycji. Do projektów z podpisanymi umowami inwestycyjnymi będących w trakcie realizacji należą Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska (biura), Gdynia Międzytorze (mieszkania, handel, biura, usługi), Mińsk Mazowiecki i Konin (parki handlowe).

Ponadto na wcześniejszych etapach jest 19 innych projektów w całej Polsce. Na pewno wśród zaawansowanych inwestycji wyróżniają się Warszawa Gdańska i Gdynia Międzytorze. Pierwszy projekt obejmuje budowę kompleksu biurowo-usługowego oraz węzła komunikacyjnego wraz z nowym dworcem kolejowym. W ramach inwestycji dopuszczona jest możliwość zabudowy układu torowego. Ma to być pierwsze miejsce w Warszawie ściśle integrujące transport kolejowy z metrem i transportem publicznym, a także zabudową komercyjną. Współinwestorem jest Ghelamco.

Druga inwestycja dotyczy 14-hektarowego obszaru w bezpośrednim sąsiedztwie ścisłego centrum Gdyni. Projekt deweloperski zmierza do włączenia tej przestrzeni w układ komunikacyjny miasta i poszerzenie Śródmieścia. Jednym z podstawowych atutów nieruchomości jest dostępność wszystkich środków transportu. Planowana zabudowa to przede wszystkim budynki mieszkalne. Uzupełniać ją będą funkcje: handlowa, biurowa i usługowa oraz parkingi i rozbudowana infrastruktura komunikacyjna. Współinwestorem jest Semeko.

Dla PKP priorytetem są oczywiście odpowiedniej jakości usługi na dworcach kolejowych. Funkcje komercyjne, związane z wynajmem powierzchni, stanowią ważne, ale jednak uzupełnienie.

— Procent wynajętej powierzchni zależy przede wszystkim od warunków lokalnych. Na głównych polskich dworcach jest zazwyczaj duży. Wynika to z korzystnego położenia dworców (centra miast) i dużych potoków pasażerskich. W niewielkich miejscowościach zainteresowanie podmiotów komercyjnych jest oczywiście mniejsze, ale dzięki współpracy z lokalnymi samorządami powstają tam np. instytucje kultury, takie jak biblioteki i czytelnie — mówi Michał Stilger.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Wolą czynsze niż sprzedaż