Wreszcie zatankujemy na autostradach

Katarzyna Kapczyńska, Paweł Janas
opublikowano: 22-10-2008, 00:00

Konsorcja Orlenu, Lotosu i Shella zagospodarują miejsca obsługi podróżnych na A2 i A4. Z gry wypadły: BP, Łukoil i Statoil.

Finał przetargu na trasach Katowice — Wrocław i Konin — Stryków

Konsorcja Orlenu, Lotosu i Shella zagospodarują miejsca obsługi podróżnych na A2 i A4. Z gry wypadły: BP, Łukoil i Statoil.

Dobra wiadomość dla kierowców. Już wkrótce będą wreszcie mogli zatankować i odpocząć w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na trasach A2 Konin — Stryków i A4 Wrocław — Katowice. Według informacji "PB" Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała już konsorcja, które zbudują tam stacje paliw, motele i restauracje.

Cieszą się Orlen, Shell...

Na autostradzie A2 powstaną cztery MOP. Na obiekty w Łęce i Policach najkorzystniejszą ofertę złożył Orlen, proponując czynsz dzierżawny wysokości 355,5 tys. zł netto miesięcznie. Lotos przedstawił natomiast najlepszą ofertę na MOP Chrząstów II i Chrząstów III (280 tys. zł).

Na A4 zostaną zbudowane trzy zespoły MOP. Na pierwszy (Oleśnica, Witowice, Rachowice i Kozłów) najlepszą ofertę przedstawił Lotos (czynsz 750 tys. zł). Drugi zespół to obiekty w miejscowościach: Młyński Staw, Rzędziwojowice, Wirek i Halemba. Najlepszą propozycję złożył Shell (811,1 tys. zł).

Orlen przoduje wśród ofert na trzeci zespół MOP na A4, w miejscowościach Wysoka i Góra Świętej Anny. Zaproponował 358,16 tys. zł czynszu dzierżawnego.

Dziwną ofertę złożył natomiast rosyjski Łukoil. Na A2 zaproponował czynsz wysokości... 34.00,00 [pisownia oryginalna — przyp. red.]. Prawdopodobnie chodziło o 34 tys. zł. Na A4 oferował 24 tys. zł. Łukoil odmówił skomentowania wczoraj tej informacji.

Zwycięzcy przetargu nie kryją satysfakcji.

— Stacje autostradowe są bardzo ważną częścią sieci Shell w Europie. Koncern ma ich tu ponad 600, najwięcej spośród wszystkich firm paliwowych. Dlatego drugi sukces po poprzednio wygranym przetargu na budowę stacji przy autostradzie A1 ma dla nas duże znaczenie. Po pierwsze, stacje przy autostradach mogą liczyć na duże natężenie ruchu. Po drugie, są ważne dla klientów flotowych, którzy korzystają z karty euroShell — mówi Paweł Żuk, prezes Shell Polska.

...oraz Lotos

Także Hanka Krzyżańska, prezes Lotosu Paliwa, podkreśla, że to bardzo ważny kierunek rozwoju. Lotos ma nadzieję, że gdy wreszcie w Polsce powstaną wszystkie główne autostrady, to położone przy nich stacje będą sprzedawać około 20 proc. paliw w jego sieci.

Okazuje się jednak, że wygrana w przetargu może przysporzyć zmartwień.

— To dobra wiadomość, choć z drugiej strony budzi obawy. W dobie narastającego kryzysu banki bardzo niechętnie udzielają kredytów. Nie wiadomo więc, czy uda się zdobyć finansowanie inwestycji —mówi Józef Wojciechowski, prezes JW Construction, deweloperskiej firmy, która jest zarówno w konsorcjum z Orlenem, jak i z Lotosem.

Spółka nie ma zamiaru wycofać się z udziału w budowie MOP.

— Sytuacja jest jednak trudna i za dwa-trzy tygodnie musimy spotkać się z partnerami i omówić szczegóły przedsięwzięcia — dodaje szef JW Construction.

PKN Orlen nie chciał wczoraj wypowiadać się o wynikach przetargu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska, Paweł Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu