Wspólny konwój wielu marek

Scania jako kolejny producent aut ciężarowych dołączyła do ogólnoeuropejskiego konsorcjum Ensemble.

Celem Ensemble jest promocja i wdrożenie tzw. zintegrowanych konwojów (ang. platooning). Mają być one tworzone z pojazdów różnych marek — każdy zestaw będzie mógł się w nie włączyć. Głównym celem prac nad ujednoliceniem zasad zintegrowanych konwojów jest zmniejszenie zużycia paliwa. Chodzi również o zmniejszenie wpływu transportu na ruch drogowy. Poruszające się w zwartym szyku pojazdy będą zajmowały mniej miejsca, co ma się przyczynić do zwiększenia przepustowości dróg, zwłaszcza o największym natężeniu ruchu.

IDEA:
Zobacz więcej

IDEA:

Głównym celem prac nad ujednoliceniem zasad zintegrowanych konwojów jest zmniejszenie zużycia paliwa. ARC

Konsorcjum Ensemble powstało pod przewodnictwem Holenderskiej Organizacji Stosowanych Badań Naukowych (TNO), której eksperci szukają metod bezpiecznego tworzenia konwojów z pojazdów różnych marek. Zbadają również wpływ tego rozwiązania na pracę kierowców i na innych użytkowników dróg.

— Projekt Ensemble to ważny krok na drodze ku zintegrowanym konwojom złożonymz pojazdów różnych marek. Mamy już doświadczenie w tworzeniu konwojów pojazdów jednej marki, a w szczególnych przypadkach dwóch. Musimy jednak stworzyć i przetestować wspólny system, obejmujący wszystkich producentów — mówi Jan Dellrud, starszy doradca techniczny w dziale badań i przygotowania rozwoju autonomicznych pojazdów ciężarowych w Scanii.

Aby można było wprowadzić na drogi zintegrowane konwoje, producenci muszą ujednolicić metody komunikacji między pojazdami, a także zagwarantować ich harmonijny ruch. Ensemble zakłada przeprowadzenietestów konwojów w ruchu transgranicznym z uwzględnieniem ich wpływu na ruch, infrastrukturę i logistykę. Konwoje złożone z pojazdów różnych marek będą testowane na torach zamkniętych i na drogach publicznych do 2021 r. Zwieńczeniem testów ma być przejazd zintegrowanego konwoju do portu w Rotterdamie. Oprócz TNO i sześciu europejskich producentów pojazdów ciężarowych, w tym: Scanii, DAF-a, Daimlera, Iveco, MAN-a i Volvo, w przedsięwzięciu biorą także udział dostawcy komponentów dla motoryzacji, instytuty badawcze i jednostki akademickie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Wspólny konwój wielu marek