Wydajność systemu można podwyższyć

Ewa Bęczkowska
29-10-2003, 00:00

Dostosowanie CRM do celów biznesowych firmy pozwoli uniknąć dodatkowych nakładów na podniesienie wydajności systemu.

Na wybór systemu CRM powinien mieć wpływ typ prowadzonej działalności, cele strategiczne firmy oraz jej otoczenie biznesowe. Dostawcy zgodnie przyznają, że nie ma jednego wzorca tego typu oprogramowania. Dlatego aplikacje do zarządzania relacjami z klientem przybierają różne formy. Wszystko zależy od potrzeb przedsiębiorstwa, które decyduje się usprawnić procesy przy pomocy informatyki.

Dobór elementów systemu zależy od przyjętej przez firmę formy prowadzenia biznesu.

Niektóre aplikacje mogą być od początku elementem systemu CRM, inne zostać zakupione w momencie, kiedy zaistnieje taka potrzeba. Wielu dostawców oferuje rozbudowane wersje systemów. Nie oznacza to, że ze wszystkich funkcjonalności nabywca musi korzystać od początku. Niektóre zostają ukryte w systemie, a we właściwym momencie można je uruchomić.

Pojawiły się opinie, że aby system CRM był bardziej wydajny, wymaga rozszerzenia o dodatkowe funkcjonalności.

— System CRM to biuro na przedpolu i zewnętrznym otoczeniu firmy. Bronią w walce z konkurencją jest informacja. Dlatego wyboru aplikacji CRM nie należy traktować tylko jako zakupu oprogramowania, ale jak sposób na zarządzanie. Należy zastanowić się, jak zintegrować działania w firmie i jakie powinny być tego rezultaty. Albo dobieramy system kompleksowy lub instalujemy wyłącznie te aplikacje, które są nam w danym momencie potrzebne. Po pewnym czasie rozbudowujemy go o dodatkowe. Tak samo ważna, jak zakup nowych funkcjonalności, jest integracja CRM-u z systemem finansowo-księgowym — back-office, pozwala to na planowanie wydatków, ocenę współpracy z odbiorcą usług i uzyskanie kompleksowej i zintegrowanej informacji mającej znaczenie przy podejmowniu decyzji biznesowych — wyjaśnia Józef Samołyk, odpowiedzialny za budowę sieci partnerów CRM w Great Plains Software Polska.

Na rynku jest wiele dobrych przykładów wdrożenia systemów ERP, na których można się wzorować. Jednak w przypadku systemów CRM jest to niemożliwe.

— Nie można kopiować procesów biznesowych stosowanych w firmach konkurencyjnych, ze względu na konieczność wyróżniania się na rynku. Dlatego każdy system CRM powinien wyglądać inaczej. Warto natomiast obserwować, co robią przedstawiciele branży w innych krajach, w jakim kierunku zmierza tam zastosowanie informatyki — twierdzi Zbigniew Suchocki, ekspert ds. analiz w Nextira One Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bęczkowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Wydajność systemu można podwyższyć