Wyrok na kampery został odroczony

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2021-03-30 15:40

Apele branży i części polityków zostały wysłuchane. Pomysł objęcia akcyzą aut kempingowych został odsunięty w czasie.

Kilka dni temu pisaliśmy o spodziewanym wpływie objęcia podatkiem akcyzowym aut ciężarowych rejestrowanych jako pojazdy specjalne. Okazało się uszczelniając rynek rząd może wylać z kąpielą… auta kempingowe.

- Wejście w życie przepisów w proponowanym kształcie spowodowałoby wzrost cen produkowanych przez nas kamperów o około 22-25 proc., co skutecznie zahamowałoby rozwój naszej branży w Polsce. W takiej sytuacji sprzedawanie zabudowywanych w Polsce aut kempingowych przestanie być opłacalne. Cała nasza produkcja będzie wówczas opierała się na eksporcie — komentował Andrzej Zawiliński, prezes Grupy Elcamp i osoba odpowiedzialna za markę Globe-Traveller.

Nowelizacja ustawy została przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Sejm uchwalił ją 25 lutego 2021 r. Po wniesieniu przez Senat poprawek, ustawa trafiła wczoraj pod obrady Sejmu. Posłowie przyjęli poprawkę dotyczącą wydłużenia okresu ochronnego dla kamperów. Do 1 lipca 2022 r. będzie można  zmienić przeznaczenie auta bez dodatkowego podatku akcyzowego. Dotyczy to nie tylko firm, ale też osób prywatnie zabudowujących swoje pojazdy.

Za wprowadzeniem poprawki głosowała cała Lewica, Konfederacja, przedstawiciele Kukiz’15, przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej oraz kilku posłów Zbigniewa Ziobro i Jarosława Gowina.

- Obroniliśmy kampery. Znów opozycja wygrała w Sejmie kilka głosowań nad ustawą dotyczącą podatku akcyzowego. Z korzyścią dla przedsiębiorców i obroniliśmy kampery przed znaczącym wzrostem opodatkowania!" – napisał na Twitterze poseł Koalicji Obywatelskiej Mirosław Suchoń.

Zadowolenie wyraził też Krzysztof Bosak, którego biuro poselskie pracowało nad poprawkami.

„ Dzięki współpracy wszystkich sił politycznych udało się o rok odsunąć w czasie wejście w życie 18,6 proc. akcyzy na budowane w Polsce samochody na ciężarowych podwoziach. Poprawka przygotowana przeze mnie i złożona przez senatora Roberta Dowhana przyjęta” - napisał.

Co to oznacza w praktyce?

- Przede wszystkim zyskaliśmy cenny czas, aby szczegółowo omówić tę kwestię z posłami i z Ministerstwem Finansów tak, aby wypracować wspólne rozwiązanie. Naszym celem jest, aby na stałe zwolniono produkowane w Polsce pojazdy kempingowe z podatku akcyzowego. Vacatio legis traktujemy jako krok w dobrym kierunku - mówi Andrzej Zawiliński.

Do rozwiązania pozostaje jeszcze jeden problem. Czy skala oszustw podatkowych rzeczywiście jest tak duża, że wymagała znowelizowania przepisów ?  Zgodnie z danymi Samaru w Centralnej Ewidencji Pojazdów figuruje zaledwie 109 samochodów osobowych zarejestrowanych w 2020 r. jako specjalne. Łącznie w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowanych zostało 761,9 tys. używanych samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową, wśród których było tylko 109 rzeczonych pojazdów specjalnych zwolnionych z akcyzy. Natomiast aut używanych wpisanych do baz CEP jako ciężarowe, ale ze względu na ich markę i model będących de facto autami osobowymi, było w zeszłym roku zaledwie ok. 2,5 tys. sztuk. Wśród nowych nie ma praktycznie takich przypadków.