Wyścigi samochodowe 1927 r.

18 pojazdów samochodowych i 18 motocykli ścigało się 14 sierpnia 1927 r. na odcinku szosy Łysa Polana - Morskie Oko. Automobilowy Rajd Tatrzański był pierwszym w historii naszego automobilizmu wyścigiem w górach wysokich.

Organizatorem rajdu był Krakowski Klub Automobilowy. Co ciekawe, Państwowa Rada Ochrony Przyrody i Polskie Towarzystwo tatrzańskie nie sprzeciwiały się zawodom, organizacje apelowały jedynie, aby widzowie nie zadeptywali młodników świeżo posadzonych wzdłuż szosy. 

II Wyścig Tatrzański, 1928 r.
Wyświetl galerię [1/15]

II Wyścig Tatrzański, 1928 r.

Zdejmowanie z samochodu ciężarowego samochodów biorących udział w wyścigu. Narodowe Archiwum Cyfrowe

W numerze 34 Tygodnika RADIO z 1927 r. podano niepełną listę uczestników pionierskich zawodów:

W samochodach (zawodnik - pojazd - pojemność - moc):
Wentzel Mossau - Mercedes, 6800 cm³, 140 KM
p. Zangl - Steyer, 5000 cm³, 120 KM
p. Fryling - Steyer, 5000 cm³, 120 KM
p. Fryling - Steyer, 1500 cm³, 30 KM (model sportowy)
hr. Adam Potocki - Austrodaimler, 3000 cm³, 100 KM (model sportowy)
p. Liefeldt - Austrodaimler, 3000 cm³, 100 KM (model sportowy)
p. Bitschan - Austrodaimler, 3000 cm³, 100 KM (model sportowy)
p. Szwarcstein - Austrodaimler, 3000 cm³, 100 KM (model sportowy)
hr. Adam Potocki - Grofri, 1100 cm³, (model sportowy z kompresorem)
dr Vettetrli - Bugatti, 1400 cm³, (model sportowy z kompresorem)
p. Kapliński - Fiat 509 (model wyścigowy)
p. Romer - Fiat 503 (model sportowy)
p. Kirschner - Fiat 509 (model wyścigowy)
p. Walczyński - Tatra
pani Schiele - Tatra
dyr. Dygat - Tatra
Jan Ripper - Lancia

W motocyklach (zawodnik - motocykl - pojemność - wersja):
p. Janik - "FN", 1000 cm³
pani Wrońska - "BSA", 500 cm³
p. Kremin - "BSA", 350 cm³
p. Rudawski - "Indian", 1000 cm³, z przyczepką
p. Zagórski - "Indian", 1000 cm³, z przyczepką
p. Dzióba - "Harley", 1000 cm³
p. Guttmeier - "Harley", 1000 cm³
p. Marszewski - "Puch", 175 cm³
pani Loteczkowa - "Franciss Barnett", 175 cm³
p. Knappik - "AJS", 1000 cm³
p. Knappik - "AJS", 500 cm³
p. Gargul - "AJS", 350 cm³
p. Stiler - "Motosacocho", 500 cm³
p. Kustonowicz - "FN", 350 cm³
pani Loteczkowa - "Cotton", 250 cm³
? - ?, 350 cm³

Wszyscy zawodnicy startujący  w pierwszej edycji byli związani z Krakowskim Klubem Automobilowym. W kolejnym roku, przy II edycji rajdu, zasięg był już dużo szerszy - brali w nim udział uczestnicy zagraniczni. Wprowadzono też wtedy klasy osobową, sportową i wyścigową. Zwycięzcą w klasie wyścigowej w 1928 r. i 1929 r. był krakowski automobilista Jan Ripper. Ostatni wyścig zorganizowano w 1931 r.

>>>ZOBACZ GALERIĘ POJAZDÓW UCZESTNICZĄCYCH W NIEZWYKŁYM RAJDZIE

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Dobrowolski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Historii / Wyścigi samochodowe 1927 r.