Wyzwania dla centrów handlowych

opublikowano: 10-09-2018, 22:00

Rozwój e-commerce, rosnąca konkurencja i zakaz handlu w niedziele kształtują rynek centrów handlowych.

W pierwszej połowie 2018 r. deweloperzy dostarczyli w Polsce około 191 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 110 tys. mkw. pojawiło się na rynku od kwietnia do końca czerwca. Zgodnie z przewidywaniami BNP Paribas Real Estate Poland, do końca roku można spodziewać się dodatkowych 300 tys. mkw. nowej podaży. Jak oceniają eksperci tej firmy, w krajowym sektorze handlowym skończyła się era bicia rekordów. Rynek kształtowany jest m.in. przez ograniczoną podaż, wzrost konkurencji, wzrost znaczenia e-handlu i skutki niedzielnego zakazu handlu.

Nowy zwyczaj

— Zakaz handlu w niedziele jedynie przyspieszy procesy zmieniające zwyczaje zakupowe, które są nieuniknione, a związane m.in. z rozwojem e-commerce. Rzeczy, które są konieczne, ale które nie wiążą się z wyjątkowym doświadczeniem zakupowym, przechodzą do kanału online. Kilka zgrzewek wody kupimy przez internet, a do galerii pojedziemy przymierzyć markowe ubranie sportowe, a przy okazji zapoznamy się z ofertą turystyczną miejsc, gdzie konkretne sporty najlepiej uprawiać — tłumaczy Michał Pszkit, dyrektor Property Management Central Eastern Europe w BNP Paribas Real Estate Poland.

Zdaniem eksperta, ogłaszane ad hoc regulacje, takie jak zakaz handlu w niedzielę, mocno zmieniają funkcjonowanie nieruchomości. Proces inwestycji trwa w tej branży wiele lat, więc teraz muszą reagować po fakcie, obserwować, analizować i dostosowywać się do nowej sytuacji. Tym najnowszym jest łatwiej, tym z pierwszej czy drugiej generacji — trudniej. Najnowsze obiekty, które mają zróżnicowaną ofertę, mogą działać w niedziele i święta, organizując koncerty, festyny. Obiekty starszej generacji, w których po zamknięciu sklepów nie ma ciekawej oferty, muszą się zmieniać. Szczególnie dotyczy to miast, w których konkurencja jest największa: Poznania, Wrocławia, Trójmiasta i Katowic.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Strategie w centrum

Działające na tych rynkach obiekty przyjmują różne strategie.W Trójmieście przykładem jest modyfikacja Galerii Rumia i stworzenie w jej miejsce obiektu Pomerania Outlet.

— Analizując sytuację w aglomeracji trójmiejskiej, wiemy, że mimo wysokiego nasycenia powierzchnią handlową w regionie wciąż brakuje centrów outletowych. Nowoczesny obiekt w sercu Rumi, łączący ofertę wyprzedażową z możliwością zrealizowania codziennych, szybkich zakupów, zapewni duży ruch w normalne dni zakupowe, a strefa rozrywki przyciągnie klientów do centrum także w dni wolne od handlu — mówi Radosław Gadomski, commercial director w firmie The Blue Ocean Investment Group (BOIG), która dla spółki DNB Assets Holdco przekształca Galerię Rumia w Pomerania Outlet.

W Katowicach, jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Polsce, z dużym nasyceniem powierzchnią handlową na mieszkańca, działa Centrum Handlowe 3 Stawy. Jak mówi dyrektor 3 Stawów Agnieszka Nizio, ma ono na nim ugruntowaną pozycję jako jedno z pierwszych centrów w województwie śląskim i pierwsze w Katowicach.

— Ta pozycja umocniła się w ostatnim roku pomimo, a może właśnie z powodu zakazu handlu. Do tych zmian byliśmy przygotowani. Sukcesywnie zmieniamy portfolio najemców, dostosowując je do wyzwań rynku i oczekiwań naszych klientów. Chodzi tu o znane marki, takie jak CCC, Jysk, Monnari czy w gastronomii Pizza Hut — mówi Agnieszka Nizio.

Nowym łatwiej

Działająca na również bardzo konkurencyjnym poznańskim rynku Posnania jest z kolei obiektem otwartym niedawno, bo w 2016 r. i choćby z tego powodu jest dobrze przygotowana do nowych wyzwań.

— Szeroka oferta wydarzeń dodatkowych — od rodzinnych imprez po propozycje aktywnego spędzania czasu w niedziele — powoduje, że nasz obiekt tętni życiem cały tydzień. Apsys, projektując swoje obiekty, potrafi przewidywać współczesne trendy zakupowe i reagować z wyprzedzeniem. Dowodem na to jest Posnania, która została zaprojektowana jako przestrzeń interaktywna i mobilna, a oferuje także wyjątkowy komfort robienia zakupów, łącząc zakupy online i offline — mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii. Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane