Wzrosną opłaty za parkowanie aut

opublikowano: 15-03-2017, 22:00

W centrach dużych miast parkingi będą mogły podrożeć nawet trzykrotnie, do 9 zł/h — w trosce o ekologię, pieszych i rowerzystów.

Propozycja zmiany ustawy o drogach publicznych, autorstwa ministra rozwoju i finansów (MRiF), nie zachwyci kierowców. Mateusz Morawiecki chce podwyższyć limit opłat za parkowanie w centrach miast (obecnie 3 zł za pierwszą godzinę postoju). Pojawi się nowa kategoria płatnego parkowania samochodów: strefy parkowania na obszarach zabudowy śródmiejskiej. Będzie ona osobno uregulowana w ustawie.

Karol Serewis-East News

„Za obszar zabudowy śródmiejskiej należy uznać obszar funkcjonalnego śródmieścia, który stanowi faktyczne lub przewidziane w planie miejscowym centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 200 tys. mieszkańców” — czytamy w projekcie MRiF. Na obszarach zabudowy śródmiejskiej opłaty za korzystanie z parkingów samochodowych „nie będą mogły przekraczać trzykrotności stawek opłat w zwykłej strefie płatnego parkowania” — czytamy w uzasadnieniu projektu.

To oznacza, że rady miast (gmin) będą mogły podnieść opłaty nawet do 9 zł za pierwszą godzinę. Druga i trzecia godzina będzie mogła kosztować jeszcze drożej — o 20 proc. Stawka za czwartą godzinę nie może jednak przekraczać opłaty za pierwszą. Z projektu i jego uzasadnienia wynika, że drożej za parkowanie będzie nie tylko w miastach o liczbie mieszkańców przekraczających 200 tys., ale też w tych dzielnicach największych miast, które ten próg przekraczają. Kolejną złą wiadomością dla kierowców jest wprowadzenie odpłatności za parkowanie w weekendy (obecnie bezpłatne). „Na obszarach zabudowy śródmiejskiej opłaty parkingowe będą mogły być ustalane za parkowanie w ciągu całego tygodnia, a nie tylko w dni robocze” — czytamy. Drastyczne podwyżki MRiF tłumaczy dbałością o ekologię, a także dobro pieszych i rowerzystów.

„Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym” — pisze MRiF.

Obecnie do podwyżki opłat za parkowanie w centrach miast powyżej 200 tys. mieszkańców kwalifikują się: Warszawa (ponad 1,7 mln), Kraków (762 tys.), Łódź (699 tys.), Wrocław (637 tys.),Poznań (541 tys.), Gdańsk (463 tys.), Szczecin (405 tys.), Bydgoszcz (355 tys.), Lublin (341), Katowice (299 tys.), Białystok (296 tys.), Gdynia (247 tys.), Częstochowa (227 tys.), Radom (215 tys.), Sosnowiec (206 tys.), Toruń (202 tys.). Do 200 tys. mieszkańców niewiele brakuje: Kielcom, Rzeszowowi, Gliwicom, Zabrzu, Olsztynowi, Bielsku-Białej, Bytomowi. Miasta te mogą w niedługim czasie załapać się na wzrost opłat parkingowych. Projekt MRiF został skierowany do konsultacji.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane