Z agencjami można się rozliczać na trzy sposoby

MAZ
opublikowano: 25-06-2007, 00:00

Polskie firmy wydają ponad 55 proc. wartości swoich budżetów na marketing bezpośredni. Jak rozliczają się z agencjami?

Polskie firmy wydają ponad 55 proc. wartości swoich budżetów na marketing bezpośredni. Jak rozliczają się z agencjami?

Przez wiele lat agencje BTL (podobnie jak ATL) otrzymywały określony procent całego budżetu przeznaczonego na reklamę produktu. Teraz odchodzi się od tej formy wyceny. Z najnowszego raportu Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (SMB) i firmy doradczej Deloitte o wynagrodzeniach dla agencji BTL wynika, że większość kontraktów zawiera się na podstawie wyceny czasowego zaangażowania pracowników agencji w wykonywany projekt. Wyróżnia się trzy sposoby płatności. Jeden to stawki godzinowe, według których ustala się wartość wypłaty dla osób zaangażowanych w obsługę kampanii marketingowej. Drugi: miesięczny ryczałt, a trzeci to model mieszany, polegający na rozliczeniu przez precyzyjne wyliczenie czasu pracy i zaangażowania usługobiorców.

— Jako rozwijająca się branża powinniśmy dążyć do zrównania standardów współpracy klientów z agencjami. Wierzę, że ten raport to kolejny krok w tym kierunku — mówi Piotr Pokrzywa, dyrektor generalny SMB.

Autorzy raportu stwierdzają jednoznacznie, że w agencji BTL nie sprawdza się wynagrodzenie prowizyjne. Dlaczego? Bo firmy zaangażowane w projekty marketingowe traktują je jako tzw. opłatę za pośrednictwo, która nie pokrywa w pełni kosztów pracy nad kampanią. Poza tym w trakcie realizacji projektu często dochodzi do zmiany kosztów obsługi i zmiany zyskowności zlecenia.

Jak negocjować wynagrodzenie agencji

System wynagrodzeń powinien być zrozumiały

System musi być uczciwy

System musi prowadzić do wspólnych celów

Wynagrodzenie powinno być ustalone przed rozpoczęciem pracy

Zasady powinny być określone w formie pisemnego kontraktu

Zasady muszą być elastyczne

System powinien być nadzorowany przez menedżerów wysokiego szczebla

Stworzone zasady muszą być uniwersalne

Obie strony muszą posługiwać się tym samym językiem

Określenie jasnych reguł mierzenia efektywności pracy

Źródło: Institute of Practitioners In Advertising (IPA)

Średnie stawki pŁac w agencjach

Stanowisko Średnie stawki

godzinowe (zł)

Managing director 370

Account director 258

Senior account manager 228

Account manager 191

Account executive 115

Junior account executive 115

Strategy and innovation director 311

Creative director 328

Senior art director 243

Art director 199

Copywriter 176

Źródło: SMB, Deloitte

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAZ

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu