Amerykanie i Anglicy od dekad ubierają się w kolory swoich narodowych flag, a symbole państwowe i wizerunki bohaterów narodowych wykorzystują jako motywy ozdobne różnych części garderoby. W Polsce moda patriotyczna długo przebijała się do głównego nurtu, będąc raczej domeną kibiców piłki nożnej lub ujawniając się jedynie przy okazji obchodów rocznicowych.

Do czasu. Kilka lat temu przetworzony artystycznie orzeł biały w koronie zagościł na koszulkach wielu celebrytów, a umieścił go tam słynny projektant mody Robert Kupisz. Media okrzyknęły go wówczas prekursorem mody patriotycznej, gdy tymczasem już wtedy od prawie roku działała wrocławska firma Surge Polonia — marka odzieży łącząca tematykę patriotyczną z najnowszymi trendami designu.
Przekaz na dobrym materiale
Zaczęło się jak w przypadku wielu start-upów.
— Sami poszukiwaliśmy takiej odzieży: dobrze zaprojektowanej i wysokiej jakości, ale nigdzie nie mogliśmy jej kupić — wspomina Mateusz Staroń, współtwórca marki.
Wspólnie z przyjaciółmi, studentami i świeżo upieczonymi absolwentami historii oraz ekonomii, których łączyło zainteresowanie historią, postanowili zatem stworzyć własną markę. Uruchomienie sklepu internetowego oraz zaprojektowanie i wyprodukowaniepierwszej kolekcji odzieży kosztowało ich kilkadziesiąt tysięcy złotych. W rozpoczęciu działalności pomógł Wrocławski Inkubator Przedsiębiorczości.
Nazwa Surge Polonia (Powstań, Polsko) przyszła do nich sama, gdy razem oglądali film dokumentalny „Honor generała” — zaczerpnęli ją od zawołania 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej gen. Sosabowskiego, którego uczynili patronem marki. Jakie mają cele?
— Chcemy przybliżyć najciekawsze epizody polskiej historii szerokiemu gronu odbiorców, nadając im współczesny wymiar. Naszą ambicją jest stworzenie szeroko rozpoznawalnej marki odzieży kojarzonej z wysoką jakością oraz patriotycznym przekazem. Chcemy promować ideę nowoczesnego patriotyzmu oraz dowieść, że patriotyzm może być zarówno ciekawy, jak i niezwykle inspirujący — deklarują autorzy Surge Polonia.
Z orłem białym na siłowni
Żeby zrealizować swoje założenia, do współpracy zaangażowali polskich designerów młodego pokolenia, którzy czerpią m.in. z komiksu, graffiti, sztuki tatuażu czy pop-artu. Punktem wyjścia dla kolejnych projektów jest polska historia — jej bardziej oraz mniej znane elementy. Funkcjonujące w powszechnym obiegu tematy: powstania warszawskiego, żołnierzy wyklętych, Armii Krajowej czy bitwy warszawskiej, ale też mniej znane cytaty łacińskie czy nazwy jednostek wojskowych.
— Wszystkie te elementy są twórczo interpretowane, nadajemy im nowy wymiar i charakter — zapewnia Mateusz Staroń. Co miesiąc przybywa kilkanaście autorskich wzorów dla panów, pań i dzieci.
Asortyment Surge Polonia podzielono też na dwie linie — Classic i Sport.
— Ubrania Classic kierujemy do osób ceniących sobie indywidualizm i oryginalność, niebojących się demonstrować przywiązania do własnego kraju. Linia Sport to propozycja dla tych, którzy są aktywni fizycznie, lubią wyzwania i kibicują polskim reprezentacjom narodowym — wyjaśniają ich autorzy. Dodają, że byli pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła koszulki termoaktywne inspirowane zbroją husarską czy futurystycznymi egzoszkieletami.
Patriotyzm nie tylko sezonowy
Zainteresowanie odzieżą z patriotycznym przekazem stale rośnie. Przybywa też kolejnych firm, które proponują swoje autorskie modowe interpretacje historii. Większość z nich — podobnie jak Surge Polonia — działa w internecie, oferując swoje autorskie modele odbiorcom na całym świecie.
Choć patriotyzm nie jest sezonowy, w sprzedaży można zaobserwować pewne okresowe trendy: w sierpniu — powstanie warszawskie, kampania wrześniowa, w listopadzie — motywy związane ze Świętem Niepodległości, w lutym — hasła odnoszące się do Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych przypadającego na 1 marca. Docelowo jednak twórcy odzieży patriotycznej dążą do tego, żeby patriotyzm był nie tylko przelotnym trendem, ale stylem życia ich dobrze ubranych odbiorców.