Za budżet czy za całokształt

Jacek Zalewski
opublikowano: 27-01-2011, 00:00

Po projekcie uzupełnienia Konstytucji RP, prezydent Bronisław Komorowski przymierza się do drugiej inicjatywy ustawodawczej korygującej ustrój samorządu terytorialnego. Na razie zajmuje się tym prezydenckie Forum Debaty Publicznej, ale wkrótce powstaną zręby ustawy. Od razu trzeba jednak przypomnieć, że Sejm niedługo rozpocznie finisz kadencji i gwałtowną selekcję ustaw na przeznaczone do ukończenia i do kosza.

Jeden z ciekawszych wątków debaty dotyczy instytucji absolutorium. Ustawodawstwo oraz orzecznictwo sądowe generalnie uznają je za instytucję prawa finansowego. Konstytucja RP wiąże sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej z udzieleniem lub odmową udzielenia rządowi absolutorium przez Sejm. Podobnie wszystkie trzy ustawy samorządowe mówią o rozpatrywaniu absolutorium dla organu wykonawczego "z tytułu wykonania budżetu". Czyli w obu sektorach władzy państwowej system jest jednolity. Ale już na przykład kodeks spółek handlowych rozstrzyga, że przy ocenie członków organów walne zgromadzenie rozpatruje "absolutorium z wykonania przez nich obowiązków" — czyli jest to formuła zdecydowanie szersza.

Właśnie w taką stronę idą przemyślenia prezydenckiego forum. Ocena wykonania samych budżetów zostałaby powierzona regionalnym izbom obrachunkowym, a sejmiki i rady głosowaniem nad absolutorium wyrażałyby całościową ocenę zarządów czy wójtów/burmistrzów. Taki zapis byłby bliższy praktyce życia samorządowego, ale z drugiej strony zachęcałby do corocznych igrzysk politycznych, zwłaszcza na poziomie gminnym...

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane