Zachęty podatkowe dla twórców gier

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-08-08 20:00

Ulgi B+R i IP Box pomagają producentom gier komputerowych obniżyć zobowiązania podatkowe i zwiększyć firmowe zyski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie ulgi podatkowe przysługują firmom produkującym gry komputerowe
  • Co wynika z interpretacji podatkowych dyrektora KIS
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy tworzący gry komputerowe mogą korzystać m.in. z takich zachęt podatkowych jak ulga B+R i IP Box. Z pomocą pierwszej odliczą koszty poniesione na badania i rozwój. Natomiast druga umożliwi im zastosowanie preferencyjnej stawki podatku dochodowego na dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Ponadto pracownicy zaangażowani w tworzenie gier mogą skorzystać z 50 proc. kosztów uzyskania przychodów.

– Ulga B+R przysługuje wspomnianym przedsiębiorcom w różnych działaniach. Prace dotyczące tworzenia i projektowania nowych gier oraz aktualizowania już istniejących kwalifikują się do działalności B+R. Ten ostatni rodzaj prac rozwojowych może obejmować dodawanie nowych funkcjonalności, poprawę modułów i usuwanie błędów technicznych – tłumaczy Hubert Cynkier, konsultant w Grant Thornton.

Amortyzacja sprzętu

Odliczeniu podlegają również wydatki ponoszone m.in. na wynagrodzenia pracowników, amortyzację sprzętu komputerowego i licencje na oprogramowanie.

– Istotne jest to, aby przedsiębiorca prowadził odpowiednią ewidencję kosztów i udokumentował prace jako działalność badawczo-rozwojową – radzi Hubert Cynkier.

Dodaje, że z ulgi B+R mogą korzystać firmy prowadzące działalność twórczą i systematycznie realizujące prace badawczo-rozwojowe, których celem jest tworzenie nowych zastosowań.

Przychody z licencji

Natomiast mechanizm IP Box umożliwia opodatkowanie preferencyjną stawką 5 proc. dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, takich jak licencje do gier komputerowych. Hubert Cynkier przytacza jedną z interpretacji indywidualnych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził w niej, że przychody z licencji udzielanych na gry komputerowe mogą być uznane za kwalifikowane prawa własności intelektualnej. Chodzi głównie o dochody uzyskiwane od platform sprzedażowych. Oferują one gry konsumentom na podstawie licencji przyznawanych przez daną spółkę.

– Aby skorzystać z mechanizmu IP Box, przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję rachunkową, która wyodrębnia przychody i koszty dotyczące kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Gra komputerowa powinna być chroniona prawem autorskim i wytworzona lub rozwinięta w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Dzięki spełnieniu tych warunków dochody z licencji mogą być opodatkowane obniżoną stawką 5 proc. – tłumaczy konsultant w Grant Thornton.

Dyrektor KIS potwierdził również możliwość zastosowania przez twórców gier komputerowych 50 proc. kosztów uzyskania przychodów.

– Uznał, że osoby zatrudnione na umowach o pracę i o dzieło, które przenoszą majątkowe prawa autorskie do stworzonych utworów, mogą korzystać z tej preferencji. Chodzi m.in. o pracowników zajmujących się programowaniem, grafiką, dźwiękiem, a także testerów i producentów gier komputerowych – mówi Hubert Cynkier.